• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie

Abstract
SAMMANFATTNING I examensarbetet Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie, har ett kapitel ur Perspektiv på historien A analyserats grundligt via enkätundersökning, djupintervjuer och en brukstextanalys. Analysen kompareras sedan med en tidigare skriven uppsats, Analys av ett lärobokskapitel, skriven av Sara Freudenthal 2003. Via analysen och komparationen söker vi finna svar på frågan: vilken av följande läroböcker lämpar sig bäst för undervisning i historia på gymnasienivå, Alla tiders historia A eller Perspektiv på historien A? Våra slutsatser grundar sig på svaren vi finner utifrån vår metod och baseras på ett elev/lärarperspektiv, samt med teoretiskt stöd i brukstextanalysen utifrån Hellspongs teorier om brukstexter. Problemet återfinnes i att läromedel ofta skiftar på den didaktiska nivån, vilket kan få konsekvenser för såväl elever som lärare. Vidare berörs även de didaktiska trångmål de berörda lärarna ställs inför då en kursplan reduceras i antal timmar, samtidigt som kursens stoff är det samma. Lärobokens utformning påverkar elever och lärare olika när det gäller såväl elevers förkunskaper som lärarens erfarenheter och kunskaper inom ämnet. Centrala begrepp i examensarbetet är: komparation, analys, intervju, enkät, läroböcker. FÖRORD Examensarbetet har utförts i ett samarbete av ovan nämnda tre författare. Författarnas gemensamma och olika inriktningar på deras utbildning har bidragit till berikande insikter. Två av författarna har ämneskombinationen svenska/historia, den tredje har svenska/tyska som kombination. Författarnas kunskaper inom ämnet historia har varit en fördel när nämnda läroböcker inom ämnet studerats, samtidigt som de språkliga kunskaperna grundar för en djupare förståelse för hur en lärobokstexts utformning påverkar såväl lärare som elev i en klassrumssituation. Insikten om att det är många faktorer, förutom just själva läroboken, som spelar en avgörande roll, när det gäller elevers förmåga att ta till sig kunskaper och nå en djupare kunskap i ämnet, har ökat betydligt under arbetets gång, något som vi nu tar med oss ut i vårt kommande yrkesliv som verksamma lärare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3789
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-227.pdf (686.6Kb)
Date
2007
Author
Olsson, Sofia
Bånghäll, Tord
Freudenthal, Sara
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV