Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie
Abstract
SAMMANFATTNING
I examensarbetet Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i
komparation med en tidigare liknande studie, har ett kapitel ur Perspektiv på historien A
analyserats grundligt via enkätundersökning, djupintervjuer och en brukstextanalys. Analysen
kompareras sedan med en tidigare skriven uppsats, Analys av ett lärobokskapitel, skriven av
Sara Freudenthal 2003. Via analysen och komparationen söker vi finna svar på frågan: vilken
av följande läroböcker lämpar sig bäst för undervisning i historia på gymnasienivå, Alla tiders
historia A eller Perspektiv på historien A? Våra slutsatser grundar sig på svaren vi finner
utifrån vår metod och baseras på ett elev/lärarperspektiv, samt med teoretiskt stöd i
brukstextanalysen utifrån Hellspongs teorier om brukstexter. Problemet återfinnes i att
läromedel ofta skiftar på den didaktiska nivån, vilket kan få konsekvenser för såväl elever
som lärare. Vidare berörs även de didaktiska trångmål de berörda lärarna ställs inför då en
kursplan reduceras i antal timmar, samtidigt som kursens stoff är det samma. Lärobokens
utformning påverkar elever och lärare olika när det gäller såväl elevers förkunskaper som
lärarens erfarenheter och kunskaper inom ämnet. Centrala begrepp i examensarbetet är:
komparation, analys, intervju, enkät, läroböcker.
FÖRORD
Examensarbetet har utförts i ett samarbete av ovan nämnda tre författare. Författarnas
gemensamma och olika inriktningar på deras utbildning har bidragit till berikande insikter.
Två av författarna har ämneskombinationen svenska/historia, den tredje har svenska/tyska
som kombination. Författarnas kunskaper inom ämnet historia har varit en fördel när nämnda
läroböcker inom ämnet studerats, samtidigt som de språkliga kunskaperna grundar för en
djupare förståelse för hur en lärobokstexts utformning påverkar såväl lärare som elev i en
klassrumssituation. Insikten om att det är många faktorer, förutom just själva läroboken, som
spelar en avgörande roll, när det gäller elevers förmåga att ta till sig kunskaper och nå en
djupare kunskap i ämnet, har ökat betydligt under arbetets gång, något som vi nu tar med oss
ut i vårt kommande yrkesliv som verksamma lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Olsson, Sofia
Bånghäll, Tord
Freudenthal, Sara
Language
sv