dc.contributor.author | Ohlausson, Kerstin | |
dc.contributor.author | Johansson, Veronica | |
dc.date.accessioned | 2015-01-15T13:43:57Z | |
dc.date.available | 2015-01-15T13:43:57Z | |
dc.date.issued | 2015-01-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37908 | |
dc.description | Introduction When a child comes into a family changing conditions for the older sibling, who may feel left out. This can be a problem for parents who face new challenges towards the older sibling, which can lead to parents looking for advice and support. Parenting is an activity that strengthens the role of parents and provides information about children's health and social development. Purpose The purpose is to describe the parents' experiences of support in their parental role by participating in the sibling circle. Method Semi-structured focus group interview was conducted and qualitative content analysis was performed. Results The results revealed nine subcategories that resulted in three categories; development, group dynamics and there were obstacles. The three categories led to the theme Given changed view of their parental role. Discussion Society requires parents to have knowledge of children and their needs, so that the parents can provide support in their development. Even if the parents have previous experience of being parents, they face new challenges and events, which can be difficult to manage. The results reveal the parents' experiences of participating in the sibling circle and the support that was generated. It also highlights the interesting experiences of group dynamics significance. Conclusion The result shows that the sibling circle give parents support and guidance in their new role as a parent with more than one child. Participating in a group where discussions and new information is available makes parents aware of their own views of their parental role. The reflection creates a health perspective, where the new knowledge leading to the parents access to other approaches and hence the willingness to consider health promotion. Interaction between MVC, BVC and Open preschool is important to give parents support in their parental role. The study may provide a basis for further research on if sibling circles gives an impact on children's health in the context of parents having attended sibling circle. | sv |
dc.description.abstract | Inledningen När ett barn kommer till en familj förändras förutsättningar för det äldre syskonet, som kan känna sig utanför. Detta kan bli ett problem för föräldrarna som möts av nya utmaningar gentemot det äldre syskonet, vilket kan leda till att föräldrar söker råd och stöd. Föräldrastöd är en aktivitet som stärker föräldrarollen och ger kunskap om barns hälsa och sociala utveckling. Syfte Syftet är att beskriva föräldrars erfarenheter av stöd i sin föräldraroll genom att delta i syskoncirkel. Metod Semistrukturerad fokusgruppsintervju genomfördes och kvalitativ innehållsanalys utfördes. Resultat I resultatet framkom nio subkategorier som resulterade i tre kategorier; utvecklingsprocess, gruppdynamik och det fanns hinder. De tre kategorierna ledde fram till temat Fått ändrad syn på sin föräldraroll. Diskussion Samhället ställer krav på föräldrar att de ska ha kunskap om barn och barns behov, så att föräldrarna kan ge stöd i deras utveckling. Även om föräldrarna har tidigare erfarenheter av att vara föräldrar kan de ställas inför nya utmaningar och händelser, som kan vara svåra att hantera. Resultatet visar på föräldrarnas erfarenheter av att delta i syskoncirkel och vilka stöd som genererades. Det belyser även intressanta upplevelser av gruppdynamikens betydelse. Slutsats I resultatet framkommer att syskoncirkel ger föräldrar stöd och vägledning i sin nya roll som flerbarnsförälder. Att delta i en grupp där diskussioner och ny information finns att tillgå gör föräldrar medveten om sin egen syn på sin föräldraroll. Reflektionen skapar ett hälsoperspektiv där den nya kunskapen leder till att föräldrar får tillgång till andra infallsvinklar och därmed viljan att tänka hälsofrämjande. Samverkan mellan MVC, BVC och Öppna förskolan är viktig för att ge föräldrar stöd i sin föräldraroll. Studien kan ge underlag till vidare forskning om syskoncirklar ger en påverkan på barns hälsa i samband med att föräldrar har deltagit i syskoncirklar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Syskoncirkel | sv |
dc.subject | föräldrautbildning | sv |
dc.subject | föräldraroll | sv |
dc.subject | föräldraskap | sv |
dc.subject | stöd | sv |
dc.subject | syskon | sv |
dc.subject | distriktssköterska | sv |
dc.subject | Sibling circle | sv |
dc.subject | parent education | sv |
dc.subject | parental role | sv |
dc.subject | parenting | sv |
dc.subject | support | sv |
dc.subject | siblings | sv |
dc.subject | community health nurse | sv |
dc.title | Föräldrars erfarenheter av stöd i sin föräldraroll genom deltagande i syskoncirkel- en intervjustudie | sv |
dc.title.alternative | Parents´experiences of support in their parental role through participation in sibling circle- an interview study | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |