Mellan anpassning och förändring Vart är skolan på väg med den borgerliga alliansen reformförslag?
Abstract
Problem, syfte och frågeställningar
Hur förhåller sig den borgerliga alliansens utbildningspolitiska reformförslag till de
motstridiga kraven på social integration och social förändring som funnits i
utbildningssystemet sedan genombrottet för den kapitalistiska demokratin?
Problemformulering: Var i spänningsfältet mellan anpassning och förändring befinner sig
skolan med den borgerliga alliansens reformförslag?
Syftet med uppsatsen är att ge en övergripande bild av den nyvalda regeringens
reformambitioner för skolan genom att sätta in dessa i ett läroplansteoretiskt sammanhang.
Frågeställningar: Vilken historisk respektive utbildningsfilosofisk grund vilar alliansens
reformförslag på gällande:
· Kunskapandets villkor och syn på eleven? (Mikro)
· Skolan som organisationsform? (Meso)
· Skolan i samhället? (Makro)
Material, metoder och analyser
Uppsatsens metod handlar i huvudsak om ett försök att omarbeta och därefter använda
utbildningsfilosofiskt de begrepp som den etablerade läroplansteoretikern Tomas Englund
skapat i sitt försök att förstå skolans historiska utveckling. Genom att använda Englunds
begrepp försöker vi identifiera och förstå den utbildningsfilosofiska grunden för den
borgerliga alliansens reformförslag för skolan.
Det mest tongivande materialet i uppsatsen är således dels Tomas Englunds avhandling
"Läroplanens och skolkunskapens politiska dimension" och dels den borgerliga alliansens
reformförslag för svenska skola "Mer kunskap en modern utbildningspolitik för Sverige".
Resultat och didaktiska konsekvenser
Den borgerliga alliansens reformförslag har en klar tendens i riktning mot
anpassningssidan i det historiska spänningsfältet. Detta kan få omfattande konsekvenser
för hela skolans verksamhet i försvårandet av en progressiv utformning av
undervisningen gällande allt från klassrumssituationen till användandet av skolan som
ett redskap för att angripa strukturella ojämlikheter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Nylund, Mattias
Börjesson, Mattias
Keywords
Konceptioner
patriarkal
vetenskapligt rationell,
Language
sv