"Man kan inte förlora i en bok" - en undersökning av svenska elevers attityder till läsning.
Abstract
Abstract
Läsvanor och läsförståelsen har sjunkit hos elever i den svenska skolan, och försämringen är som
störst bland killarna. I denna uppsats undersöks ett antal elevers inställning till läsning av
skönlitteratur, och ett fokus finns på genusaspekter av dessa. Deltagarna i undersökningen går
grundskolans nionde år och tredje året på gymnasiet. Deltagarnas tankar undersöks utifrån
aspekterna betydelse, nytta, förebilder och läslust. Uppsatsen använder sig av en kvalititativ metod,
där intervjuer med deltagarna har gjorts i form av fokusgrupper. Deltagarnas svar om sin inställning
till läsning av skönlitteratur sammanfattas i en modell med fyra kategorier av läsare utifrån deras
svar kring de nämnda aspekterna. Resultatet av undersökningen visar att läsning av skönlitteratur
har konkurrens från andra kulturyttringar för många av deltagarna. Det visar också att vissa
deltagare tappar läslusten när de i skolarbetet inte själva får välja vilka böcker de ska läsa.
Resultatet visar också att när vissa böcker blir ett samtalsämne bland eleverna så är det många som
annars sällan läser som läser dessa böcker. Deltagare som läser mycket och har ett intresse för
skönlitteratur har i högre grad förebilder i form av föräldrar eller andra närstående än deltagare som
inte har ett sådant intresse. Uppsatsen visar också, genom att analysera deltagarnas svar i ett
genusperspektiv som använder Yvonne Hirdmans teori om genus, att killarna i undersökningen som
var antingen mest positivt inställda till läsning, eller mest negativt inställda, uppvisade tecken på att
ha format sin identitet och maskulinitet genom sin inställning till läsning av skönlitteratur. Det var
också så att de deltagare som var antingen mest positivt eller mest negativt inställda hade starkare
åsikter om läsning av skönlitteratur. I uppsatsen diskuteras också den utmaning som framförallt
konkurrensen från andra kulturyttringar och konstruktionen av genus i förhållande till
skönlitteraturläsning ställer lärare inför i sin undervisning, men också den potential i form av
uppskattning för skönlitteratur som finns hos deltagarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
ämnesdidaktik
skönlitteratur
läsning
genus
fok
Language
sv