Vad innebär historiemedvetande? - En studie om sex historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande
Abstract
Enligt läroplanen så är syftet med historieundervisningen på gymnasiet att utveckla
elevernas historiemedvetande. Därför är den föreliggande studiens problemområde
historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande. Studiens syfte är att
undersöka historielärare på gymnasiets förhållande till begreppet historiemedvetande
och till de direktiv i läroplanen som baseras på detta begrepp. Studiens
frågeställningar behandlar hur lärarna tolkar och arbetar med begreppet respektive
läroplanens direktiv. Forskningsobjektet motiveras dels av vetenskapliga studier som
visar att historielärares undervisning ofta är osamstämmig med läroplanen och dels av
studier som visar att undervisning utifrån begreppet historiemedvetande medför vissa
svårigheter.
För att få frågeställningarna besvarade har data samlats in via kvalitativa enkäter där
lärarna har fått stor frihet i att välja hur de besvarar frågorna. Totalt deltar sex
gymnasielärare i undersökningen och dessa har inte valts utifrån någon särskild
urvalsmetod. Gruppen av lärare består av två kvinnor och fyra män och de har arbetat
som historielärare på gymnasiet i mellan ett och 15 år. Lärarnas svar har analyserats
med hjälp av teoretiska begrepp som kommer ifrån forskning vars syfte är
närbesläktat med den föreliggande studiens syfte.
Studiens resultat visar att de flesta av lärarnas tolkningar av begreppet
historiemedvetande inte är helt förenliga med litteratur kring begreppet och inte heller
med läroplanens direktiv. Studien visar också att de flesta av lärarna inte involverar
begreppet i sin undervisning och att de inte heller redogör för begreppet för sina
elever. En förklaring till detta som studien finner är att lärarna upplever att de inte har
tid att fokusera på begreppet historiemedvetande eftersom den större delen av tiden
måste användas till att gå igenom historiska fakta. Detta får konsekvensen att
utvecklandet av elevernas historiemedvetande går från att i läroplanen vara det
huvudsakliga syftet till att i historielärarnas undervisning bli något implicit, något
som möjligtvis sker omedvetet.
Degree
Student essay