• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad innebär historiemedvetande? - En studie om sex historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande

Abstract
Enligt läroplanen så är syftet med historieundervisningen på gymnasiet att utveckla elevernas historiemedvetande. Därför är den föreliggande studiens problemområde historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande. Studiens syfte är att undersöka historielärare på gymnasiets förhållande till begreppet historiemedvetande och till de direktiv i läroplanen som baseras på detta begrepp. Studiens frågeställningar behandlar hur lärarna tolkar och arbetar med begreppet respektive läroplanens direktiv. Forskningsobjektet motiveras dels av vetenskapliga studier som visar att historielärares undervisning ofta är osamstämmig med läroplanen och dels av studier som visar att undervisning utifrån begreppet historiemedvetande medför vissa svårigheter. För att få frågeställningarna besvarade har data samlats in via kvalitativa enkäter där lärarna har fått stor frihet i att välja hur de besvarar frågorna. Totalt deltar sex gymnasielärare i undersökningen och dessa har inte valts utifrån någon särskild urvalsmetod. Gruppen av lärare består av två kvinnor och fyra män och de har arbetat som historielärare på gymnasiet i mellan ett och 15 år. Lärarnas svar har analyserats med hjälp av teoretiska begrepp som kommer ifrån forskning vars syfte är närbesläktat med den föreliggande studiens syfte. Studiens resultat visar att de flesta av lärarnas tolkningar av begreppet historiemedvetande inte är helt förenliga med litteratur kring begreppet och inte heller med läroplanens direktiv. Studien visar också att de flesta av lärarna inte involverar begreppet i sin undervisning och att de inte heller redogör för begreppet för sina elever. En förklaring till detta som studien finner är att lärarna upplever att de inte har tid att fokusera på begreppet historiemedvetande eftersom den större delen av tiden måste användas till att gå igenom historiska fakta. Detta får konsekvensen att utvecklandet av elevernas historiemedvetande går från att i läroplanen vara det huvudsakliga syftet till att i historielärarnas undervisning bli något implicit, något som möjligtvis sker omedvetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37937
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37937_1.pdf (502.2Kb)
Date
2014
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV