Om livets utveckling: en kartläggning av elevernas föreställningar inför undervisning om evolutionsteorin
Abstract
Abstrakt
Den naturvetenskapliga teorin om livets utveckling, evolutionsteorin, är komplex att
undervisa. Undervisningen måste hantera att varje elev har sina egna föreställningar. Det
räcker inte med att undervisa om evolutionsteorin utan hänsyn måste också tas till elevernas
alternativa idéer, de måste diskuteras och motbevisas. Dessutom rör evolutionsundervisningen
religiösa övertygelser som kan hamna i konflikt med undervisningen. Syftet med denna
undersökning är att kartlägga elevers föreställningar om livets utveckling. Studien syftar även
till att upptäcka om det finns korrelationer mellan elevers bakgrund och deras föreställningar.
Korrelationer visar huruvida det är möjligt att förutsäga elevers föreställningar om livets
utveckling. Undersökningens didaktiska huvudmål är därför att visa betydelsen av att man
som lärare känner till elevers föreställningar med syfte att lärare ska kunna förbereda sig på
att bemöta dem ordentligt och därmed förebygga eventuella konflikter. För att uppnå syftet
undersöks föreställningar hos 9 elever på tre gymnasier i Västra Götalands län. En enkät
användes för att insamla elevers föreställningar, deras uppfattningar av utvalda föreställningar
och information om deras bakgrund. Efter analys valdes sex elever ut för intervju vilket gav
en djupare förståelse för deras svar. Studien visar på en stor variation av föreställningar med
en prominens av Big Bang och evolutionstänk som förklaring till livets utveckling. Studien
visar också på stor variation i uppfattningar av de utvalda föreställningarna vilket bekräftade
styrkan av elevers alternativa teorier till evolutionsteorin. Vidare upptäcktes ett samband
mellan elevers föreställningar och religion. Detta bekräftar att religiösa elever är mer benägna
att ha en kreationistisk syn på livets utveckling medan ateister är mer benägna att ha en
vetenskaplig förklaring. Detta lyfter betydelsen av att känna till elevers föreställningar för att
under evolutionsundervisningen kunna bemöta dem och på så sätt undvika ett avvisande av
evolutionsteorin och konflikter i skolan.
I
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
ämnesdidaktik
evolutionsteorin
föreställningar
Language
sv