Epistemiska resurser och ramar i fysikläroböckerna för gymnasiet
Abstract
I arbetet genomförs en kvantitativ innehållsanalys av fysikläroböcker
anpassade för kurs 1 i gymnasiet, med utgångspunkt ur det teoretiska
resursperspektivet (Redish, 2004). I detta perspektiv utgår man ifrån
att elever innehar distinkta, men med varandra associerade
kunskapselement som, vid problemlösning och resonemang, aktiveras och
kombineras i stunden. Aktivering av kunskapselementen styrs av elevens
epistemiska inramning, dvs elevens svar på frågorna: Hur skall jag
lära mig här?, Vad räknas här som kunskap? och Vad förväntas jag
göra?. Enligt resursperspektivet ses olämpliga inramningar som en
dominerande orsak till elevers svårigheter att följa resonemang och
lösa problem. Upprepat användande av särskilda epistemiska resurser
(kognitiva resurser om vad kun- skap är, och hur den skapas) kan
stabilisera särskilda mönster av epistemisk inramning hos elever. Då
läroböcker har en betydande roll i undervisningen, är det sannolikt
att dessa i hög grad kan påverka elevernas tendenser till inramning.
I studien jämförs, och analyseras läroböckernas användning av
epistemiska resurser och deras tendenser till epistemisk inramning.
Studien är omfattande och unik i sitt slag. Innehållsanalysens data
analyseras genom korrespondensanalys och presenteras i form av
korrespondenskartor. Undersökningen påvisar relativt svaga, men
statistiskt säkerställda tendenser av epistemisk inramning
läroböckerna emellan, men även gemensamma tendenser vad gäller den
epistemiska inramningen i olika delar av läroböckerna. Bland annat kan
en skiktning i epistemisk inramning mellan ämnesområden som
klassificeras
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Epistemiska ramar
ramteori
fysik
naturvetenskap
Language
sv