Show simple item record

dc.contributor.authorCarina Oskarsson
dc.contributor.authorKarin Sjöalth
dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:09Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37946
dc.description.abstractInledning Vår upplevelse genom samtliga vfu är att estetiska uttryck inte erbjuds i fritidshemmet i den omfattning som möjliggör ett varierat innehåll. I resultatredovisningen från Skolinspektionens (010) kvalitetsgranskning i fritidshemmet påpekas att barn behöver stimuleras och utmanas mer i sin vardag. ”Kreativt skapande i form av rollspel, musicerande och dans som är en del av barn- och ungdomskulturen idag, sker däremot sällan, i vart fall inte med stöd av eller förberett av vuxna” (Skolinspektionen, 010, s. 1). Vi har valt att genomföra en jämförande studie i Sverige och i Danmark för att undersöka ifall vi kan lära något av varandras verksamheter. Syfte Syftet med vår studie är att skapa kunskap kring hur fritidslärare arbetar med estetiska ämnen i avsikt att erbjuda barn i fritidshem olika möjligheter att uttrycka sig. Frågeställningar Hur formuleras betydelsen av de estetiska ämnena i styrdokumenten för fritidshemmets uppdrag i Sverige och i Danmark? Hur tolkar fritidslärare dessa dokument? Hur går fritidslärare på ett svenskt och ett danskt fritidshem tillväga för att arbeta med estetiska uttryck i sin verksamhet? Metod Vi har valt att göra en kvalitativ jämförande studie där dokumentanalys, observationer och intervjuer utgör vårt metodval. Styrdokumenten i Danmark och i Sverige har vi analyserat genom att titta på likheter och skillnader. Vi har även observerat fritidshemmets miljö på ett danskt och ett svenskt fritidshem och granskat hur ytor och utrymmen disponeras och vilket material som finns till förfogande. Vi har även intervjuat tre fritidslärare, en i Danmark och två i Sverige. Teori När vi har analyserat vårt insamlade material har vi använt oss av det sociokulturella perspektivet där meningsskapande, interaktion, och socialt sammanhang är viktiga komponenter när barn skapar sin verklighet. Fritidshemmet utgör en unik arena där sociala relationer är i fokus. Det är tillsammans i interaktion med andra som kunskap skapas och lärandeprocesser sker (Klerfelt, 007). Resultat Det som är mest framträdande i vår studie när vi jämför hur fritidslärarna arbetar i Danmark och Sverige är att i Danmark arbetar fritidslärarna utifrån läroplansteman. Det innebär attsv
dc.language.isosvsv
dc.titleEstetiska uttryck - En jämförande studie om hur fritidshemmen i Sverige och i Danmark arbetar med estetiska uttryck
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record