dc.description.abstract | Inledning
Vår upplevelse genom samtliga vfu är att estetiska uttryck inte erbjuds i fritidshemmet i den
omfattning som möjliggör ett varierat innehåll. I resultatredovisningen från Skolinspektionens
(010) kvalitetsgranskning i fritidshemmet påpekas att barn behöver stimuleras och utmanas
mer i sin vardag. ”Kreativt skapande i form av rollspel, musicerande och dans som är en del
av barn- och ungdomskulturen idag, sker däremot sällan, i vart fall inte med stöd av eller
förberett av vuxna” (Skolinspektionen, 010, s. 1). Vi har valt att genomföra en jämförande
studie i Sverige och i Danmark för att undersöka ifall vi kan lära något av varandras
verksamheter.
Syfte
Syftet med vår studie är att skapa kunskap kring hur fritidslärare arbetar med estetiska ämnen
i avsikt att erbjuda barn i fritidshem olika möjligheter att uttrycka sig.
Frågeställningar
Hur formuleras betydelsen av de estetiska ämnena i styrdokumenten för fritidshemmets
uppdrag i Sverige och i Danmark?
Hur tolkar fritidslärare dessa dokument?
Hur går fritidslärare på ett svenskt och ett danskt fritidshem tillväga för att arbeta med
estetiska uttryck i sin verksamhet?
Metod
Vi har valt att göra en kvalitativ jämförande studie där dokumentanalys, observationer och
intervjuer utgör vårt metodval. Styrdokumenten i Danmark och i Sverige har vi analyserat
genom att titta på likheter och skillnader. Vi har även observerat fritidshemmets miljö på ett
danskt och ett svenskt fritidshem och granskat hur ytor och utrymmen disponeras och vilket
material som finns till förfogande. Vi har även intervjuat tre fritidslärare, en i Danmark och
två i Sverige.
Teori
När vi har analyserat vårt insamlade material har vi använt oss av det sociokulturella
perspektivet där meningsskapande, interaktion, och socialt sammanhang är viktiga
komponenter när barn skapar sin verklighet. Fritidshemmet utgör en unik arena där sociala
relationer är i fokus. Det är tillsammans i interaktion med andra som kunskap skapas och
lärandeprocesser sker (Klerfelt, 007).
Resultat
Det som är mest framträdande i vår studie när vi jämför hur fritidslärarna arbetar i Danmark
och Sverige är att i Danmark arbetar fritidslärarna utifrån läroplansteman. Det innebär att | sv |