• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur samtalar förskolelärare och fritidspedagoger om barn med särskilt stöd

Abstract
Abstract Studiens syfte är att genom fokusgrupper med förskollärare och fritidspedagoger undersöka vilka uppfattningar de båda yrkeskategorierna har angående barn i behov av särskilt stöd. Detta genomförs med hjälp av en fenomenografisk ansats där det centrala är att beskriva olika sätt att uppfatta omvärlden. Fokusgrupperna genomfördes separat för varje yrkeskategori för att på så sätt få fram skillnaderna i förskolelärarnas och fritidspedagogernas uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd. Studiens resultat visar på att de olika roller som förskollärare respektive fritidspedagoger intar på skolan kan påverka hur de samtalar om barn i behov av särskilt stöd. Detta märks både när det gäller vilka beskrivningskategorier som går att finna i de olika grupperna men även i hur de ser på sin egen roll. Förskollärarna har en relativ samsyn gällande vad deras roll är vilket troligen beror på att de har liknande arbetsuppgifter. Fritidspedagogerna däremot är mer spridda i sina roller vilket också speglar yrkesgruppen som sådan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37948
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37948_1.pdf (822.3Kb)
Date
2014
Keywords
Barn i behov av särskilt stöd
fokusgrupper
uppfa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV