Påverkas religionsundervisningen av lärarens andra ämne? En kvalitativ studie av fyra religionslärares inställning till religionsämnet och den eventuella påverkan av deras andra ämne.
Abstract
Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att undersöka hur ett antal
religionslärare, i sin religionsundervisning, resonerar och påverkas av sitt
andra ämne. Fyra religionslärare på gymnasiet har observerats och
intervjuats utifrån hur de förhåller sig till sina respektive ämnen.
Den forskningsansats som ligger till grund för föreliggande undersökning
har varit empirisk och med livsvärlden som grund. Detta har lett till att
arbetsgången bäst beskrivs med orden upplevelse, dokumentation och
reflektion.
Resultatet av undersökningen visade att de fyra religionslärarnas
undervisning främst påverkades av två faktorer:
1. Lärarnas inställning till deras ämnen.
2. Lärarnas andra ämne.
Två av lärarna hade typiska progressionsämnen som andra ämne, något
som tydligt ledde till att de tog med sig mer progressionsinriktade tanke-
sätt i deras religionsundervisning. De övriga två lärarna hade andra
ämnen av mer stoffart, och de tenderade i följd med detta att hänga upp
sin undervisning mer på föreläsningar.
Avsikten med föreliggande arbete är dock inte att på något sätt göra en
värdering av olika metoder, utan endast att påvisa att det finns en reell
påverkan av en ämneslärares andra ämne.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Winerö, Erik
Gemfeldt, Kristian J
Keywords
Livsvärld
fenomenologi
religionsundervisning
äm
Language
sv