dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:09Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:09Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37950 | |
dc.description.abstract | Abstract
Den här studien handlar om hur lärare uppfattar trivselledarprogrammets effekter på elevernas
lek, sociala relationer och ansvarstagande. Trivselledarprogrammet kommer från Norge och
siktar till att öka den fysiska aktiviteten och den sociala gemenskapen bland elever. Syftet
med studien var att ge uttryck för berörd personals upplevelser om- och utvärdering av
trivselledarprogrammet där jag försökte ta reda på varför och utifrån vilka teorier man valt att
starta programmet. De frågor som studien har utgått ifrån är hur lärarna kopplar
trivselledarprogrammet till entreprenöriellt lärande och om de upplever att den fysiska
aktiviteten leder till ökat studieresultat. Upplevs programmet ha lett till en förändring i
elevernas lek och har empatin, respekten och tryggheten i en social gemenskap ökat? Har
trivselledarprogrammet gett eleverna verktyg att kompromissa i konflikter? För att ta reda på
hur lärare uppfattar och utvärderar ett pågående utvecklingsarbete har jag valt att använda mig
av en kvalitativ metod där det empiriska materialet producerades genom intervjuer med lärare
som på olika sätt är involverade i trivselledarprogrammet. Studien skildrar den bild lärarna
ger på elevernas progression gällande ansvar samt hur programmet främjar social gemenskap
och motverkar konflikter och diskriminering. Jag har lyft pragmatismen som teoretiskt ansats
eftersom den belyser hur inlärning står i relation till handling.
Resultaten av min studie visar att många skolor låter trivselledarprogrammet omfatta
de äldre eleverna som anses klara av det ansvaret som åligger dem vid ett sådant här ledande
uppdrag. Lärarna är eniga om att ett ökat ansvar hos eleverna leder till integration och ökade
aktiviteter på fritids. De menar vidare att leken till följd därav har förändrats och stärkt
elevernas ansvarstagande. Lärarna i min studie tar avstamp i värdegrunden så att urvalet, när
trivselledarna utses, blir så bra och genomtänkt som möjligt. Studien ger också svar på
lärarnas enade syn på att fysisk aktivitet har positiva effekter på elevernas inlärning. Därpå
försöker studien definiera synen på demokrati och entreprenöriellt lärande samt ge en
tillbakablick på hur det tidigare sett ut på skolorna. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Trivselledarprogrammet | sv |
dc.subject | pragmatism | sv |
dc.subject | fritidshem | sv |
dc.subject | le | sv |
dc.title | Trivselledarprogrammet - En intervjustudie om lärarnas syn på effekten av elevernas fysiska aktivitet och demokratiska samspel | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |