dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:09Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:09Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37952 | |
dc.description.abstract | Syfte
Vårt syfte med detta arbete är att genom en kvalitativ intervjustudie ta reda på hur
fritidspedagoger pratar om bildskapande på fritidshemmet. Vi kommer diskutera vad det
kan få för konsekvenser utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
Frågeställning
Hur pratar de intervjuade pedagogerna om barns bildskapande?
Metod och material
För att besvara vår frågeställning har vi intervjuat 6 personer som arbetar som
fritidspedagoger på olika skolor, samt gått igenom styrdokument som rör fritidshemmet,
teorier om barns bildskapande och tidigare forskning om barns bildskapande. Vi har
analyserat vårt material med en diskursanalytisk metod för att belysa fritidspedagogernas
uttalanden och förgivettagna föreställningar om barns bildskapande.
Resultat
I vår studie kom vi fram till att pedagogernas föreställningar om vad bildskapande bör
vara och vad det bör syfta till kan ha negativa konsekvenser för elevernas estetiska
lärprocess. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Diskursanalys | sv |
dc.subject | Bildskapande | sv |
dc.subject | Fritidshem | sv |
dc.subject | Målarbild | sv |
dc.title | "Såna där målarbilder som man bara fyller i" - En diskursanalys om bildskapande på fritidshem | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |