• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik som socialt redskap - Ett utvecklingsprojekt i en fritidsverksamhet

Abstract
Abstract Syfte Fritidshemmen har som mål att bedriva en varierande verksamhet med inslag av olika estetiska uttryck (Skolverket, 007). Trots detta så har vi, under vår verksamhetsförlagda utbildning, sett att uttrycksformen musik inte används i en större utsträckning i dagens fritidshem. Detta ser vi som problematiskt då forskning och våra erfarenheter menar att musik är ett bra uttrycksfullt socialt redskap. Syftet är därför att visa hur musik kan användas i en fritidsverksamhet samt vilken roll musiken har för det sociala samspelet bland barn i en fritidsklubb med årskurs 4-5. Frågeställningar Detta syfte skall besvaras med samtliga frågeställningar: 1. Hur ser vi att musiken är viktig utifrån sociala aspekter i en fritidsklubb med årskurs 4-5? . I vilken form och på vilket sätt utspelas den befintliga musikverksamheten på fritidsklubben? Material, metod, teori och analys I denna uppsats skall vi beskriva vårt utvecklingsprojekt på en fritidsklubb med årskurs 4-5. Projektet präglas av ett sociokulturellt perspektiv och av kvalitativa metoder såsom intervju, observation och informella samtal. Uppsatsen avslutas med resultatredovisning där vi analyserar vår insamlade data på ett tydligt sätt. Uppsatsens väsentliga resultat Utvecklingsprojektet visar på att musik positivt bidrar till barns sociala samspel och beskriver på vilka sätt man kan utveckla fritidsverksamheters musik samt varför detta är viktigt utifrån det utvecklingsprojektet som har förts. Uppsatsen beskriver barns socialisation och hur barns fria uttryck kan ta plats. Den beskriver också de motgångar som kan finnas när man vill arbeta med musik i en fritidsverksamhet. Vi har i vårt utvecklingsprojekt arbetat aktivt med musik på en fritidsklubb och genom detta arbete fått ta del av barnens kreativitet vad gäller musik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37953
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37953_1.pdf (819.8Kb)
Date
2014
Keywords
Musik
barn
fritidshem
samarbete
socialt samspe
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV