Musik som socialt redskap - Ett utvecklingsprojekt i en fritidsverksamhet
Abstract
Abstract
Syfte
Fritidshemmen har som mål att bedriva en varierande verksamhet med inslag av olika
estetiska uttryck (Skolverket, 007). Trots detta så har vi, under vår verksamhetsförlagda
utbildning, sett att uttrycksformen musik inte används i en större utsträckning i dagens
fritidshem. Detta ser vi som problematiskt då forskning och våra erfarenheter menar att
musik är ett bra uttrycksfullt socialt redskap. Syftet är därför att visa hur musik kan
användas i en fritidsverksamhet samt vilken roll musiken har för det sociala samspelet bland
barn i en fritidsklubb med årskurs 4-5.
Frågeställningar
Detta syfte skall besvaras med samtliga frågeställningar:
1. Hur ser vi att musiken är viktig utifrån sociala aspekter i en fritidsklubb med årskurs
4-5?
. I vilken form och på vilket sätt utspelas den befintliga musikverksamheten på
fritidsklubben?
Material, metod, teori och analys
I denna uppsats skall vi beskriva vårt utvecklingsprojekt på en fritidsklubb med årskurs 4-5.
Projektet präglas av ett sociokulturellt perspektiv och av kvalitativa metoder såsom intervju,
observation och informella samtal. Uppsatsen avslutas med resultatredovisning där vi
analyserar vår insamlade data på ett tydligt sätt.
Uppsatsens väsentliga resultat
Utvecklingsprojektet visar på att musik positivt bidrar till barns sociala samspel och beskriver
på vilka sätt man kan utveckla fritidsverksamheters musik samt varför detta är viktigt utifrån
det utvecklingsprojektet som har förts. Uppsatsen beskriver barns socialisation och hur barns
fria uttryck kan ta plats. Den beskriver också de motgångar som kan finnas när man vill arbeta
med musik i en fritidsverksamhet.
Vi har i vårt utvecklingsprojekt arbetat aktivt med musik på en fritidsklubb och genom detta arbete fått
ta del av barnens kreativitet vad gäller musik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Musik
barn
fritidshem
samarbete
socialt samspe
Language
sv