Musikmålning. Utvecklingsarbete på fritidshem
dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:10Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:10Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37957 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte var att undersöka ifall eleverna använder sig av orden fint och fult i bilden samt bra och dåligt i musiken i sitt musik- och bildskapande. Undersökningen avsågs besvara vilka tankar och känslor som eleverna uttrycker i musik och blidskapandet på fritidshemmet. Pedagogerna på fritidshemmet vill använda mer musik och bild i verksamheten. I studien användes kvalitativa metoder i form av musik och bildaktioner i en aktionsforskning. Samt observationer, intervjuer och utvärderingar. Deltagarna är femtiofem elever på det aktuella fritidshemmet. Under aktionen märktes det att önskemålen från författarna besvarades. Det vill säga att eleverna inte använde sig av orden fin och fult eller bra och dåligt. Eleverna förstod att alla individer tänker olika och skapar efter egna intressen. Under skräckmusiken uttryckte eleverna bara enstaka ord och de samtalade inte med varandra. Eleverna sa vilka färger de använde. Under den irländska musiken använder eleverna mer hela meningar när de talar. De uttrycker vilka färger de använder. Eleverna samtalar och har dialoger med varandra om vad de målar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Aktionsforskning | sv |
dc.subject | Utvecklingsarbete | sv |
dc.subject | Kvalitetsarbe | sv |
dc.title | Musikmålning. Utvecklingsarbete på fritidshem | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |