dc.description.abstract | Abstract
Detta arbete syftar till att undersöka hur vi utifrån det relationella perspektivet, kan förstå
vilka kunskaper och kompetenser som krävs av en pedagog för att kommunicera empatiskt
gentemot barn i förskolans verksamhet. För att kunna redogöra för detta, så har vi skapat en
konstruktion av empatisk kommunikation, med hjälp av empiriska undersökningar och
teorier, som behandlar begreppen; empati, barns perspektiv, barns livsvärldar, syn på barn och
förhållningssätt. I relation till detta vill vi även redogöra för de konsekvenser som det kan få
för barnet, då pedagogen inte kommunicerar empatiskt. Vi har använt oss av diskursanalysen
som metod, och diskursteorin i denna, vilken inbegriper både vår teori och vårt analysredskap.
Vi har kommit fram till att våra utvalda begrepp, som har varit utgångspunkt i detta arbete,
alla är en förutsättning för varandra, och att de utgör en grund för att kunna kommunicera
empatiskt. Kärnan i vårt resultat är konstruktionen av empatisk kommunikation, som kan
förstås genom det relationella perspektivet utifrån Von Wright (00). | sv |