Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37962
dc.description.abstractAbstract Detta arbete syftar till att undersöka hur vi utifrån det relationella perspektivet, kan förstå vilka kunskaper och kompetenser som krävs av en pedagog för att kommunicera empatiskt gentemot barn i förskolans verksamhet. För att kunna redogöra för detta, så har vi skapat en konstruktion av empatisk kommunikation, med hjälp av empiriska undersökningar och teorier, som behandlar begreppen; empati, barns perspektiv, barns livsvärldar, syn på barn och förhållningssätt. I relation till detta vill vi även redogöra för de konsekvenser som det kan få för barnet, då pedagogen inte kommunicerar empatiskt. Vi har använt oss av diskursanalysen som metod, och diskursteorin i denna, vilken inbegriper både vår teori och vårt analysredskap. Vi har kommit fram till att våra utvalda begrepp, som har varit utgångspunkt i detta arbete, alla är en förutsättning för varandra, och att de utgör en grund för att kunna kommunicera empatiskt. Kärnan i vårt resultat är konstruktionen av empatisk kommunikation, som kan förstås genom det relationella perspektivet utifrån Von Wright (00).sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectempatisv
dc.subjectbarns perspektivsv
dc.subjectbarns livsvärldarsv
dc.subjectsyn psv
dc.titleEmpatisk kommunikation i förskolan - ur ett relationellt perspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record