Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37963
dc.description.abstractVi har gjort en kvalitativ undersökning om förskolebarns inflytande och reella inflytande på en förskoleavdelning i centrala Göteborg. Studiens empiriska material samlade vi in med hjälp av observationer och samtal med barnen på avdelningen. Förskolans läroplan skriver om förskollärarnas ansvar att ge barnen möjlighet till inflytande och reellt inflytande över sin vardag och verksamheten (Skolverket, 010). Vårt övergripande syfte är att få syn på hur barnens inflytande i samlingen på en förskoleavdelning i centrala Göteborg ter sig ur barnens perspektiv. Delsyftet blir att titta på övergångarna till och från samlingen och få syn på barnens inflytande. Som utgångspunkt har vi tre frågeställningar: - Hur kommer barnens inflytande till uttryck i samlingen och i övergångarna till och från samlingen? - Vad har barnen reellt inflytande över i samlingen och i övergångarna till och från samlingen? - Hur påverkas barnens möjligheter till inflytande när dagens schema och miljön förändras? Vi har med stöd från tidigare forskning, centrala begrepp och teoretisk förankring skrivit en bakgrund om vår undersökning. Detta för att klargöra skillnaden mellan inflytande och reellt inflytande, samling, det kompetenta barnet och skillnaden mellan barnperspektivet och barns perspektiv. Teoretisk förankring som har betydelse för vår undersökning är det sociokulturella perspektivet och det normkritiska perspektivet. Resultatet har visat oss att barns inflytande utifrån barnens perspektiv är något som ofta resulterar i att de får välja mellan olika alternativ. Vi upptäckte detta i samtalen med barnen och såg det i våra observationer. Det vi har kommit fram till är i korta drag att barn inte har reellt inflytande i samlingen eller under övergångarna till och från aktiviteten. Vi såg också att det skedde förändringar i gruppdynamiken när dagens schema och miljön förändrades för barnen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInflytandesv
dc.subjectreellt inflytandesv
dc.subjectbarnperspektivsv
dc.subjectbarsv
dc.titleBarns inflytandei förskolan: En studie om barns inflytande och reella inflytande i och runtomkring samlingen ur barnens perspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record