dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:11Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37963 | |
dc.description.abstract | Vi har gjort en kvalitativ undersökning om förskolebarns inflytande och reella inflytande på
en förskoleavdelning i centrala Göteborg. Studiens empiriska material samlade vi in med
hjälp av observationer och samtal med barnen på avdelningen. Förskolans läroplan skriver om
förskollärarnas ansvar att ge barnen möjlighet till inflytande och reellt inflytande över sin
vardag och verksamheten (Skolverket, 010).
Vårt övergripande syfte är att få syn på hur barnens inflytande i samlingen på en
förskoleavdelning i centrala Göteborg ter sig ur barnens perspektiv. Delsyftet blir att titta på
övergångarna till och från samlingen och få syn på barnens inflytande. Som utgångspunkt har
vi tre frågeställningar:
- Hur kommer barnens inflytande till uttryck i samlingen och i övergångarna till och
från samlingen?
- Vad har barnen reellt inflytande över i samlingen och i övergångarna till och från
samlingen?
- Hur påverkas barnens möjligheter till inflytande när dagens schema och miljön
förändras?
Vi har med stöd från tidigare forskning, centrala begrepp och teoretisk förankring skrivit en
bakgrund om vår undersökning. Detta för att klargöra skillnaden mellan inflytande och reellt
inflytande, samling, det kompetenta barnet och skillnaden mellan barnperspektivet och barns
perspektiv. Teoretisk förankring som har betydelse för vår undersökning är det sociokulturella
perspektivet och det normkritiska perspektivet.
Resultatet har visat oss att barns inflytande utifrån barnens perspektiv är något som ofta
resulterar i att de får välja mellan olika alternativ. Vi upptäckte detta i samtalen med barnen
och såg det i våra observationer. Det vi har kommit fram till är i korta drag att barn inte har
reellt inflytande i samlingen eller under övergångarna till och från aktiviteten. Vi såg också att
det skedde förändringar i gruppdynamiken när dagens schema och miljön förändrades för
barnen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Inflytande | sv |
dc.subject | reellt inflytande | sv |
dc.subject | barnperspektiv | sv |
dc.subject | bar | sv |
dc.title | Barns inflytandei förskolan: En studie om barns inflytande och reella inflytande i och runtomkring samlingen ur barnens perspektiv. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |