dc.description.abstract | Abstract
Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning.
Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med
barnen. Genom studien ville vi öka vår egen kunskap kring hur den kan användas och vad vi som
blivande förskollärare bör tänka på när vi väljer att använda surfplattan i förskolan. I studien utgick
vi från ett sociokulturellt perspektiv som har ett fokus på samspel. Våra frågeställningar och det vi
fann i observationerna och intervjuerna gjorde valet av perspektiv självklart, begrepp som till
exempel samspel kunde utskiljas i våra data. Det är kvalitativa forskningsmetoder som ligger till
grund för vårt insamlade material, som tidigare nämnts användes både observationer och intervjuer.
Intervjuerna valde vi att genomföra med verksamma pedagogerna på avdelningen. Under våra
observationer deltog både barn och vuxna. Vi har valt att använda oss av begreppet pedagoger i vår
studie. Med hjälp av begreppet pedagoger vill vi benämna en yrkesgrupp som består av både
förskollärare och barnskötare. Utifrån observationer, intervjuer och vid samtal anser vi att
surfplattan används på samma sätt oberoende av vilken yrkesgrupp de vuxna innefattas av. Vårt
resultat har visat att surfplattan tillsammans med barnen huvudsakligen används i för oss
skolrelaterade ämnen som matematik och skriftspråk. Pedagogerna önskar att utveckla sina
kunskaper kring användandet av surfplattan för att användningsmöjligheterna ska öka. Barns
samspel gynnas av att pedagogerna tar till vara på deras intressen. Att föra in ett verktyg som
surfplattan medförde krav på pedagogerna kring deras tekniska kunnande. Syftet med att använda
surfplattan har visat sig vara olika, bland annat nämns den som ett kompletterande verktyg. Den
analys som vi sedan genomfört bygger på sammanställd data från både intervjuer och observationer. | sv |