Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37966
dc.description.abstractAbstract Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning. Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med barnen. Genom studien ville vi öka vår egen kunskap kring hur den kan användas och vad vi som blivande förskollärare bör tänka på när vi väljer att använda surfplattan i förskolan. I studien utgick vi från ett sociokulturellt perspektiv som har ett fokus på samspel. Våra frågeställningar och det vi fann i observationerna och intervjuerna gjorde valet av perspektiv självklart, begrepp som till exempel samspel kunde utskiljas i våra data. Det är kvalitativa forskningsmetoder som ligger till grund för vårt insamlade material, som tidigare nämnts användes både observationer och intervjuer. Intervjuerna valde vi att genomföra med verksamma pedagogerna på avdelningen. Under våra observationer deltog både barn och vuxna. Vi har valt att använda oss av begreppet pedagoger i vår studie. Med hjälp av begreppet pedagoger vill vi benämna en yrkesgrupp som består av både förskollärare och barnskötare. Utifrån observationer, intervjuer och vid samtal anser vi att surfplattan används på samma sätt oberoende av vilken yrkesgrupp de vuxna innefattas av. Vårt resultat har visat att surfplattan tillsammans med barnen huvudsakligen används i för oss skolrelaterade ämnen som matematik och skriftspråk. Pedagogerna önskar att utveckla sina kunskaper kring användandet av surfplattan för att användningsmöjligheterna ska öka. Barns samspel gynnas av att pedagogerna tar till vara på deras intressen. Att föra in ett verktyg som surfplattan medförde krav på pedagogerna kring deras tekniska kunnande. Syftet med att använda surfplattan har visat sig vara olika, bland annat nämns den som ett kompletterande verktyg. Den analys som vi sedan genomfört bygger på sammanställd data från både intervjuer och observationer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectsurfplattasv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjecttekniksv
dc.titleSurfplattans plats i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record