dc.contributor.author | Linde, Jakob | swe |
dc.contributor.author | Månsson, Axel, Magnus | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:30Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:30Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3796 | |
dc.description.abstract | Nivågruppering är en företeelse också i den svenska gymnasieskolan. Två ämnen som berörs av
detta är matematik och musikteori på musikgymnasiet. Vi upplever en skillnad med avseende på
ämne i lärarnas attityd till detta, en skillnad som också verkar finnas i samhällsdebatten; det anses
mer kontroversiellt att gruppera elever efter deras färdigheter i teoretiska ämnen än estetiska. Vår
uppfattning är också att man sällan tar hänsyn till elevers åsikter i frågan, en uppfattning som
förstärks av att det inte finns några studier om gymnasieelevers attityder till nivågruppering.
Vi har med denna uppsats velat undersöka huruvida dessa skillnader i attityder påverkar hur vanligt
förekommande nivågruppering är inom matematik respektive musikteori. Ett annat syfte har varit
att utforska gymnasieelevers syn på denna undervisningsform. Studien är gjord i två delar, en
kartläggning om hur utbredd nivågruppering är i Göteborgsregionen och en enkätundersökning av
11 elever som omfattas av nivågruppering. Enkäten har analyserats som en fallstudie med hjälp av
kluster- och faktoranalys.
Vi har märkt en skillnad mellan matematik- och musiklärares inställning till, och utbredning av
nivågruppering. 7 av 0 skolor tillämpar nivågruppering inom matematik, medan 6 av 7
musikgymnasier gör det. Musiklärare finner det i allmänhet helt okontroversiellt att dela in elever
efter förmåga, medan matematiklärare är mer reserverade och har större medvetenhet om
nivågrupperingars problematik.
Vi kan inte utläsa någon skillnad mellan musik- och matematikelever attityder, däremot finns en
skillnad mellan elevers studiesituation med avseende på deras arbetsinsats. De ambitiösa eleverna
som jobbar på lektionerna upplever mindre stress och större kontroll över sin studiesituation. Dessa
elever återfinns i huvudsak i de högre nivågrupperna. Gymnasieelever oavsett ämne har i allmänhet
en positiv attityd till att grupperas efter förkunskaper. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | nivågruppering | swe |
dc.subject | elevenkät | swe |
dc.subject | gymnasieelever | swe |
dc.subject | matemat | swe |
dc.title | "Eftersom jag är dålig på musikteori hade det varit värdelöst att hamna med massa Hayden." En fallstudie om elevers attityder till nivågruppering inom matematik och musikteori på gymnasiet. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |