Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37972
dc.description.abstractEnligt Skolverket (010) ska alla barn oavsett behov få tillgång till en likvärdig förskola. Syfte och frågor grundar sig i ovanstående värdegrund. Syftet med denna litteraturstudie är att få en bild av hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolans dagliga verksamhet och hur pedagoger arbetar mot en inkluderande miljö. Studien syftar också till att se hur styrningen av förskolan påverkar inkluderingsarbetet. Vidare i denna litteraturöversikt presenteras inkluderingsarbetet i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar: - Hur kan pedagoger arbeta inkluderande i förskolan? - Hur kan verksamheten anpassas för barn i behov av särskilt stöd? - Hur påverkas inkluderingsarbetet av styrningen av förskolan? Studien är en litteraturöversikt över tidigare forskning kring inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Urvalskriterier för använd forskning är att studierna ska vara gjorda i Norden, mellan årtalen 001-014 samt överrensstämma med vårt syfte och våra frågeställningar. I resultatet används avhandlingar och artiklar. Studien är systematisk och vilar på vetenskaplig grund. Utifrån resultatet i denna studie kan tre teman kring inkludering i förskolan urskiljas. Det första temat är pedagogernas roll i inkluderingsarbetet. Det andra temat fokuserar på verksamheten och den inkluderande miljön. Det tredje är styrningen och hur verksamheten är utformad.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectbarn i behov av särskilt stödsv
dc.subjectdelaktsv
dc.titleBarn i behov av särskilt stöd - En litteraturstudie över inkluderingsarbetet i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record