Att filma med barn. En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring filmskapande i förskolan.
dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:12Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:12Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37974 | |
dc.description.abstract | Abstract Film och media är idag en stor del av livet i vårt samhälle där information i högsta grad är en dyrbar resurs. Redan innan många barn fyllt ett år har de klivit in i rollen som mediakonsumenter i en form eller annan och chansen finns att de inom något år kan hantera diverse tekniska apparater som till exempel surfplattor. Så länge som filmen existerat har det funnits en oro över att barnen kommer att ta skada av att titta på det men idag ser vi en mer nyanserad bild. Tack vare tekniska framsteg är det lättare för vem som helst att skapa film idag. I denna studie har vi intervjuat fem pedagoger som har arbetat med film tillsammans med barnen i förskolan och vi har tagit del av deras tankar och erfarenheter kring filmskapande som verktyg för lärande och utveckling. Genomgående för texten är att vi utgår från ett sociokulturellt perspektiv på synen på lärande och utveckling. Vi utgår även från begreppet media literacy och de kompetenser begreppet innefattar som viktiga kunskaper för barnen att lära sig. I vår studie har vi kunnat se vissa samband mellan pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring film och media och hur de använder sig av detta i förskoleverksamheten. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | film | sv |
dc.subject | media | sv |
dc.subject | filmskapande | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | media literac | sv |
dc.title | Att filma med barn. En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring filmskapande i förskolan. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |