Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:12Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37976
dc.description.abstractEfter att ha identifierat en brist av ett medvetet användande av musik i förskolan ville vi undersöka hur musik kan användas som ett verktyg för att främja de yngre barnens verbala språkutveckling. Syftet med arbetet var att fördjupa vår bild av hur pedagogen i förskolan kan arbeta med musik på ett mer medvetet sätt och använda det som ett pedagogiskt redskap inriktat på att stimulera språket. Detta gjorde vi genom att ta del av verksamma pedagogers uppfattningar kring ämnet. Frågeställningarna för arbetet var: - Hur ser pedagoger på användningen av musik som pedagogiskt verktyg för att främja de yngre barnens verbala språkutveckling? - Hur uttrycker pedagoger att de inkluderar musik i sin verksamhet? Detta är en kvalitativ studie där vi har använt oss av intervjuer av sex stycken verksamma pedagoger för att besvara undersökningens frågor. I både analys av resultat och diskussion har vi utgått från det sociokulturella perspektivet, Lindströms teoretiska modell samt tidigare forskning kring ämnet. Resultaten av undersökningen visade att de valda pedagogerna uttryckte en viss kunskap om fördelarna med musik men enbart ett fåtal av de intervjuade beskrev ett konsekvent och medvetet arbetssätt med musik och språkutveckling. Vår förhoppning är att detta arbete ska fungera som inspiration för människor som är verksamma inom förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.title``Musik är det universella språket för mänskligheten``: En kvalitativ studie om musik som stödjande verktyg för barns språkutvevklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record