• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn med ASD i planerade samlingar. Strategier och modeller.

Abstract
Syftet med vår studie har varit att ta reda på hur fyra förskollärare ser på inkludering av barn med ASD i planerade samlingar. För att ta reda på det har vi valt att genomföra en empirisk studie utifrån en kvalitativ ansats i form av intervjuer eftersom vi vill gå på djupet i intervjuerna för att nå förskollärarnas förståelse kring att arbeta med barn med ASD. Förskollärarna vi intervjuade har alla erfarenhet av att arbeta med barn med ASD. Vi ville dels undersöka deras syn på inkludering av barn med ASD i den planerade samlingen, och dels hur de anser att de skapar möjligheter för en inkluderande samlingsmiljö med hjälp av sina arbetssätt och strategier. Vi har utgått från grounded theory i vår studie. Det innebär att det är materialet vi samlat in vid intervjuerna som styr skapandet av teorier och modeller. Efter att vi analyserat empirin har vi således kunnat skapa en modell som sammanfattar huvudresultaten från intervjuerna. Vi har därefter diskuterat modellen i förhållande till litteratur och tidigare forskning samt i relation till vår kommande yrkesroll och vilka konsekvenser det kan ge i verksamheten. De viktigaste resultaten från studien är redovisade i modellen, då den sammanfattar och tydliggör resultaten. Studien visar hur de fyra förskollärarna talar om sitt arbete med att inkludera barn med ASD i planerade samlingar och vilka handlingsalternativ de använder sig av. I modellen kan vi se exempel på förskollärarnas syn på hur barn med ASD kan inkluderas i den planerade samlingen. Bland annat olika handlingsalternativ så som mindre grupper, tecken som stöd och bildschema. Modellen visar även att flera av respondenterna ser exkludering som en möjlig lösning, då inga av de föreslagna handlingsalternativen fungerar. Vår studie bidrar till forskningsfältet genom att den behandlar ett specifikt ämne, barn med ASD i planerade samlingar, vilket det saknas nationell forskning kring. Vidare forskning skulle kunna vara att göra en större empirisk studie inom området där fler förskolor, förskollärare och barn med ASD ingår för att skapa modeller som kan vara till hjälp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37978
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37978_1.pdf (540.8Kb)
Date
2014
Keywords
Inkludering
delaktighet
ASD
planerad samling
m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV