Bara dom blir lyckliga. Diskurser kring normalitet i förskolans likabehandlingsarbete.
Abstract
Abstract
I Sverige har varje förskola och skola enligt skollagen skyldighet att upprätta och följa upp
likabehandlingsplaner. Dessa ska utgå från barnkonventionen och diskriminerings-
lagstiftningen och säkra barnens rätt till en jämlik och likvärdig förskoletid.
Ett arbete som riktar fokus mot diskriminering och lika villkor innehåller alltid normativa
föreställningar kring normalitet, individ och samhälle. Diskurser kring dessa områden
påverkar arbetet med barnen och det blir därför intressant att belysa vilka diskurser som
influerar förskolans likabehandlingsarbete just nu. Studiens syfte är att undersöka; Vilka
diskursiva mönster kring normalitet framkommer i pedagogernas tal kring
likabehandlingsarbete.
Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i socialkonstruktivism och diskurspsykologi.
Materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer och analyserats med inspiration i den
diskursanalytiska traditionen. Analysen har gjorts med hjälp av konkretiserade frågställningar
av syftet. Frågorna vi ställt i relation till materialet är; Hur resonerar pedagogerna kring barn
och barndom? Hur resonerar pedagogerna kring vad likabehandlingsarbete innebär, och vad
motiverar arbetet? Hur resonerar pedagogerna kring faktorer som styr
likabehandlingsarbetets utfall i praktiken?
Resultaten visar hur likabehandlingsarbetet bygger på diskurser kring nyliberal modernitet
och individens autonomi. Konstruktionen av en yrkesidentitet som tar avstamp i dessa
föreställningar kring modernitet gör att diskriminering upplevs som något som kommer
utifrån. Förskolan beskrivs som en fristad som inte är del av övriga samhällets ojämlika
normsystem. Konstruktionen av en fri och självständig individ medför fokusering på
individens ansvar att utveckla empati, tolerans och förståelse för det som är annorlunda.
Det framkommer också diskurser kring rättvisa, som visar på dikotoma modeller för hur
rättvis behandling uppnås. Dessa modeller bygger på likhetsprinciper och behovsprinciper.
Arbetet med likabehandling blir därför synonymt med att behandla barnen rättvist utifrån
motsatta logiker, samt att utbilda om empati och de andra.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Likabehandling
diskriminering
normalitet
diskur
Language
sv