• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikt och dialog- en studie av den intressepolitiska diskussionen kring elever med cochlea implantat i skolan

Abstract
Syfte Att allt fler barn som föds döva opereras med cochlea implantat (CI), ett avancerat hörseltekniskt hjälpmedel, har medfört stora förändringar inom traditionell dövundervisning i specialskolan. Syftet med denna undersökning har varit att beskriva och jämföra de intressepolitiska föreställningar och strategier som existerar bland intresseorganisationer. Frågeställningarna har rört dessa organisationers syn på brister och möjligheter i undervisning, samt hur man ser på specialskolans betydelse i förhållande till det ökade antalet elever med CI. Metod Uppsatsens teoretiska och metodologiska ansats har sin utgångspunkt i kritisk diskursanalys, som används som en textanalytisk metod och forskningsredskap för att avgränsa diskurser i den intressepolitiska diskussionen kring elever med cochlea implantat i skolan. Det empiriska materialet består av organisationstidskrifter, remissvar, skrivelser och yttranden från 1998 till 2006. Analysenheterna består av tre intresseorganisationer, en för CI-opererade, en för döva, samt en för hörselskadade. Resultat De empiriska resultaten visar att det råder skillnader i synsätt kring undervisning av elever med CI. En talspråkspraktikdiskurs fokuserar på en brist i talspråksstimulans i specialskolan vilket gör att andra skolformer blir mer framträdande alternativ. En teckenspråkspraktikdiskurs menar att bristen består i att allt för stor vikt läggs vid tal på bekostnad av teckenspråk. Utifrån detta synsätt utgör specialskolan och teckenspråk möjligheter för elever med CI, men specialskolans betydelse minskar när allt fler föräldrar till barn med CI tenderar att välja andra skolformer för sina barn. Resultatens didaktiska konsekvenser rör undervisningsspråk och var fokus ska ligga, på tal eller teckenspråk. Utifrån de olika synsätt som existerar bör lärare också inta ett självständigt och kritiskt förhållningssätt gentemot intresseorganisationer när det gäller undervisning av elever med CI.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3799
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-208.pdf (523.4Kb)
Date
2007
Author
Hoveklint, Emma
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV