Visa enkel post

dc.contributor.authorAndreasson, Tatiana
dc.date.accessioned2015-01-27T08:32:00Z
dc.date.available2015-01-27T08:32:00Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38043
dc.description.abstractLäxor förekommer i den svenska skolan trots att den inte är beskriven i skolans styrdokument. Huvudsyftet med arbetet var att undersöka om RUT-avdraget för läxhjälp påverkar skolans likvärdighet. En delfråga i arbetet var vilket syfte läxan har samt om den kan vara en del av skolans ordinarie verksamhet. I mitt arbete har jag använt mig av en kvalitativ metod dokumentanalys för att undersöka läxan som begrepp. För att undersöka läx-RUT och dess effekter har jag använt en kvantitativ metod, då jag tog hjälp av data från Statistiska centralbyrån. Informationen från dokumentanalysen har sedan diskuterats tillsammans med statistik. Jag har tolkat arbetets resultat att läxan inte kan inneha den centrala roll den har i skolan idag. Läxan finns inte beskriven i läroplanen och dess vetenskapliga grunder är få och tvetydiga. För att kunna uppfylla de syften läxan är tänkt att ha, måste den diskuteras mer inom lärarutbildningen. I arbetet påvisar jag att läxhjälp ger positiva effekter för eleven. Utifrån data från SCB drar jag slutsatsen att det är vissa grupper av elever som i större utsträckning kommer att använda RUT-avdraget. Detta kommer därmed att hota skolans likvärdighet.sv
dc.format.extent34 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningsv
dc.relation.ispartofseriesVT14-2480-21sv
dc.subjectläxorsv
dc.subjectlikvärdig utbildningsv
dc.subjectRUT-avdragsv
dc.subjectläxhjälpsv
dc.titleRUT-avdrag för läxhjälp - En utmaning för skolans likvärdighetsv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionen
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post