Show simple item record

dc.contributor.authorBackman, Lottaswe
dc.contributor.authorHöglund, Juliaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:39Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:39Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3807
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte är att ur ett elevperspektiv synliggöra hur skolan arbetar med helheter och sammanhang gällande undervisning för hållbar utveckling. Vi kommer att undersöka elevernas attityder, värderingar, handlingsvilja och deras syn på sitt eget inflytande i skola och samhälle. Vi kommer även att se på lärarnas intentioner med övergripande perspektiv som ingår i hållbar utveckling. Huvudfråga Hur kan undervisningen för hållbar utveckling verka för att eleverna utvecklar en vilja till aktiv handling i miljö- och samhällsfrågor? Metod Vi har gjort elevenkäter bland 38 elever i skolår 9 på två olika skolor och lärarenkäter i två arbetslag. Utifrån enkätundersökningen delade vi in eleverna i kategorier. Med kategorierna som bas valde vi ut elever för intervju. Vi genomförde fyra gruppintervjuer. Vi har även gjort litteraturstudier. Resultat Eleverna visar på goda kunskaper gällande miljö- och samhällsfrågor. Däremot har många svårt att se samband mellan ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. De visar omsorg om andra människor och framtida generationer. Att få vara med och påverka kan väcka ett intresse för miljö- och samhällsfrågor om ungdomarna bemöts med respekt och intresse från vuxenvärlden. Eleverna tycker att det är viktigt att man i skolan får diskutera etiska och moraliska ställningstaganden för att i framtiden kunna fatta rätt beslut. Lärare arbetar generellt med övergripande perspektiv som ingår i hållbar utveckling. Men de upplever olika hinder och svårigheter i detta arbete. Betydelse för läraryrket Att föra demokratiska samtal är viktigt i undervisning för hållbar utveckling för att tydliggöra samband mellan sociala, ekologiska och ekonomiska dimensioner. Ett pluralistiskt förhållningssätt är viktigt i val av didaktiska metoder och för att väcka intresse och skapa samband mellan ovan nämnda dimensioner. Vi anser att fortbildning av lärare och skolledning krävs både i förståelse av begreppet undervisning för hållbar utveckling och med dess implementering i skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectHållbar utvecklingswe
dc.subjecthelheter och sammanhang,swe
dc.titleUndervisning för hållbar utveckling ­ att fånga en vilja till aktiv handlingswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record