• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroplaner och miljöundervisningstraditioner i en informell lärandemiljö ­ en kritisk studie av Universeums skolverksamhet

Abstract
Sammanfatning: Det övergripande syftet med studien var att lyfta fram, analysera, problematisera och kritiskt granska hur Universeums beskrivningar av sin skolverksamhet kan relateras till, grundskolans och gymnasieskolans styrdokument med avseende på etik, personligt ställningstagande och kritiskt tänkande. Grunden till studien är att Universeum själva beskriver sin skolverksamhet som att den är kopplad till läroplanernas mål. Ett Science Center och skolan är dock två skilda verksamheter där förmedling av kunskap sker på olika sätt och målen med verksamheterna är i grunden vitt skilda. För att lyfta fram de frågor som uppkommer i denna problematik genomfördes en kvalitativ textanalys för att jämföra innehållet mellan Universeums lärarhandledning till deras skoltema "Hållbar utveckling" och läroplanerna, Lpo94 och Lpf94. Resultatet från denna textanalys visade på en diskrepans mellan läroplanernas mål med avseende på etik, kritiskt tänkande och personlig ställningstagande och Universeums beskrivningar av temat "hållbar utveckling". Ett andra syfte var att undersöka hur Universeums skolverksamhet i praktiken förhåller sig till olika miljöundervisningstraditioner. En fördjupad datainsamling genomfördes där genomförandet av temabesök i hållbar utveckling observerades. Resultaten från denna fördjupade datainsamling visade att Universeum i huvudsak bedriver en normerande miljöundervisning. Sammantaget pekar resultaten på svårigheten att överföra mål skrivna för skolan till en miljö som står utanför det formella utbildningssystemet. i
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3809
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-106.pdf (231.4Kb)
Date
2007
Author
Sandberg, Christian
Fosshammar, Patric
Keywords
Läroplan
hållbar utveckling
Science Center
kval
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV