Läroplaner och miljöundervisningstraditioner i en informell lärandemiljö en kritisk studie av Universeums skolverksamhet
Abstract
Sammanfatning:
Det övergripande syftet med studien var att lyfta fram, analysera, problematisera och kritiskt granska hur
Universeums beskrivningar av sin skolverksamhet kan relateras till, grundskolans och gymnasieskolans
styrdokument med avseende på etik, personligt ställningstagande och kritiskt tänkande. Grunden till studien är
att Universeum själva beskriver sin skolverksamhet som att den är kopplad till läroplanernas mål. Ett Science
Center och skolan är dock två skilda verksamheter där förmedling av kunskap sker på olika sätt och målen med
verksamheterna är i grunden vitt skilda. För att lyfta fram de frågor som uppkommer i denna problematik
genomfördes en kvalitativ textanalys för att jämföra innehållet mellan Universeums lärarhandledning till deras
skoltema "Hållbar utveckling" och läroplanerna, Lpo94 och Lpf94. Resultatet från denna textanalys visade på en
diskrepans mellan läroplanernas mål med avseende på etik, kritiskt tänkande och personlig ställningstagande och
Universeums beskrivningar av temat "hållbar utveckling". Ett andra syfte var att undersöka hur Universeums
skolverksamhet i praktiken förhåller sig till olika miljöundervisningstraditioner. En fördjupad datainsamling
genomfördes där genomförandet av temabesök i hållbar utveckling observerades. Resultaten från denna
fördjupade datainsamling visade att Universeum i huvudsak bedriver en normerande miljöundervisning.
Sammantaget pekar resultaten på svårigheten att överföra mål skrivna för skolan till en miljö som står utanför det
formella utbildningssystemet.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Sandberg, Christian
Fosshammar, Patric
Keywords
Läroplan
hållbar utveckling
Science Center
kval
Language
sv