dc.contributor.author | Nilsson, Anna | swe |
dc.contributor.author | Al-Abadiy, Sanna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:43Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:43Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3812 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Matematiken har en viktig roll i skolan, och undervisningen i ämnet skall bidra till att ge alla
elever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället. Forskning visar att både
undervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till metoden utomhusmatematik.
Syfte
Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka vad som påverkar elevers inställning till
utomhusmatematik. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns det
andra faktorer som påverkar?
Det här är våra frågeställningar:
1. Lär sig alla elever matematik vid utomhuslektioner?
2. Hur följer läraren upp utomhuslektionen så att alla elever abstraherar kunskapen?
3. Vilka faktorer påverkar elevers inställning till utomhusmatematik?
Metod
Vår undersökning bygger på en enskild muntlig diagnos kallad FMG, Förberedande Mätning och
Geometri med tio elever i årskurs 1. Utav dessa sorterades fyra svaga elever ut och det är dessa
fyra elever som vi har grundat vår studie på. Vi genomförde en utomhuslektion i matematik för
att se hur gruppen med de svaga eleverna tog till sig undervisningen. Vi filmade hela lektionen
för att få med så mycket som möjligt av vad som hände runtomkring som man kanske missar som
lärare eller observatör. Efter detta genomförde vi diagnosen (FMG) igen med de fyra eleverna för
att se om de lärt sig något av lektionen. Avslutningsvis fick hela gruppen svara på en enkät om
vad de tyckte om utomhuslektionen.
Resultat
Vår undersökning visar att elevernas tidigare hemförhållanden kan ha en påverkan på elevers
inställning och attityd till utomhusmatematik. Eleverna i vår undersökning som inte har ett
intresse för utomhusmatematik är också de som har svårt i andra ämnen i skolan. Samma grupp
elever har också föräldrar som har en negativ inställning till utomhuspedagogik över huvud taget. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Utomhusmatematik | swe |
dc.subject | matematik | swe |
dc.subject | undervisning | swe |
dc.subject | diagnos | swe |
dc.title | Utomhusmatematik. Vad, hur och varför? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |