Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Annaswe
dc.contributor.authorAl-Abadiy, Sannaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:43Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:43Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3812
dc.description.abstractBakgrund Matematiken har en viktig roll i skolan, och undervisningen i ämnet skall bidra till att ge alla elever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället. Forskning visar att både undervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till metoden utomhusmatematik. Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka vad som påverkar elevers inställning till utomhusmatematik. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns det andra faktorer som påverkar? Det här är våra frågeställningar: 1. Lär sig alla elever matematik vid utomhuslektioner? 2. Hur följer läraren upp utomhuslektionen så att alla elever abstraherar kunskapen? 3. Vilka faktorer påverkar elevers inställning till utomhusmatematik? Metod Vår undersökning bygger på en enskild muntlig diagnos kallad FMG, Förberedande Mätning och Geometri med tio elever i årskurs 1. Utav dessa sorterades fyra svaga elever ut och det är dessa fyra elever som vi har grundat vår studie på. Vi genomförde en utomhuslektion i matematik för att se hur gruppen med de svaga eleverna tog till sig undervisningen. Vi filmade hela lektionen för att få med så mycket som möjligt av vad som hände runtomkring som man kanske missar som lärare eller observatör. Efter detta genomförde vi diagnosen (FMG) igen med de fyra eleverna för att se om de lärt sig något av lektionen. Avslutningsvis fick hela gruppen svara på en enkät om vad de tyckte om utomhuslektionen. Resultat Vår undersökning visar att elevernas tidigare hemförhållanden kan ha en påverkan på elevers inställning och attityd till utomhusmatematik. Eleverna i vår undersökning som inte har ett intresse för utomhusmatematik är också de som har svårt i andra ämnen i skolan. Samma grupp elever har också föräldrar som har en negativ inställning till utomhuspedagogik över huvud taget.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectUtomhusmatematikswe
dc.subjectmatematikswe
dc.subjectundervisningswe
dc.subjectdiagnosswe
dc.titleUtomhusmatematik. Vad, hur och varför?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record