Familjen Nolans och det finurliga belöningssystemet
Abstract
Problemformulering: För att motivera goda prestationer på arbetsplatser och rekrytera fler
medarbetare använder sig företag av belöningssystem. Ett belöningssystem behöver ta hänsyn
till många faktorer för att fungera då varje mottagare av ett belöningssystem har olika behov.
Branscher och företag har olika förutsättningar vilket gör det essentiellt att varje företag
lyssnar till medarbetare och omgivning. Ett väl utformat belöningssystem tar dessa i
beaktning och gynnar därmed företagets alla parter och får företaget att prestera bättre.
Syfte: Med denna studie är syftet att studera ett litet företag inom stålindustrin och det
belöningssystem som ges uttryck här. Vår intention var att undersöka vad som motiverar
medarbetarna och vad som är bidragande faktorer till vårt företags höga avkastning på totalt
kapital.
Metod: Vi utförde två enskilda kvalitativa samtalsintervjuer på Nolans Mekaniska AB, en
med VD:n och en med en medarbetare. En doktorsavhandling användes som ytterligare
empiriskt underlag. Material från intervjuer och avhandling har sedan analyserats och
relaterats till teorin i referensramen.
Slutsats: Nolans Mekaniska AB använder ett speciellt paket av belöningar bestående av
monetära och icke-monetära. Dessa har tillsammans bidragit till starkare sammanhållning.
Monetära belöningar förväntas ha indirekt påverkan på positiv motivation och icke-monetära
anses ha direkt koppling till positiv motivation. Det belöningssystem som Nolans Mekaniska
AB använder bygger på en lång uppbyggnadsprocess. Genom direkt kommunikation mellan
ledning och medarbetare har det resulterat i ett belöningssystem som utformats med hänsyn
till medarbetares behov och belöningssystemet som helhet visar på att vara en förklaring till
motiverade prestationer och hög lönsamhet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-02-03Author
Johnsson Manhal, David
Hemberg Jankel, Tao
Keywords
Belöningssystem, motivation, kommunikation, monetära belöningar,
Series/Report no.
Ekonomisystem
14-15-23
Language
swe