Konsten att etablera ett förtroende med världens snabbaste kommunikationsmedel - En studie om hur förtroendet för en webbsida påverkas av färg
Abstract
Titel: Konsten att etablera ett förtroende med världens snabbaste kommunikationsmedel
- En studie om hur förtroendet för en webbsida påverkas av färg
Författare: Ellinor Eriksson & Jessica Lindbom Jämting
Uppdragsgivare: Favont
Kurs: Examenarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,
medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet.
Termin: Höstterminen 2014
Handledare: Monika Unander
Antal ord: 17809
Syfte: Att undersöka vad som formar studenters förtroende för en hemsida med fördjupning i färgens påverkan.
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Material: 18 samtalsintervjuer med studenter på Göteborgs Universitet
Huvudresultat: Vårt resultat visar att målgruppen får förtroende för en organisations hemsida när organisationen kommunicera ärligt och transparent. Hemsidan ska även vara estetiskt tilltalande, där färgvalet visade sig ha påverkan för huruvida målgruppen etablerar förtroende eller inte. De nyanser som anses mest förtroendeingivande är blå och grön. Ljusstyrkan hos en färg som ger mest förtroende är mörka och ljusa färger. Och omättade färger ger mer förtroende än mättade färger. Vi identifierade även tre olika inställningar hos målgruppen för färg och
förtroende på webben. Dessa är: de som föredrar klassisk design, de som föredrar minimalistisk design samt de som föredrar vågad design, där de två första kan anses som vanliga åsikter och den tredje som en
mer extrem. De som gillar klassisk design förderar mörka och omättade färger. De som gillar minimalistisk design föredrar vita och ljusa, omättade färger. Och de som gillar vågad design gillar ljusa och mellanmörka, mättade färger.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-02-10Author
Eriksson, Ellinor
lindbom Jämting, Jessica
Series/Report no.
Examensarbete
C907
Language
swe