Visa enkel post

dc.contributor.authorHöglund Ekehäll, Anna
dc.contributor.authorForsberg, Isabelle
dc.date.accessioned2015-02-10T08:12:45Z
dc.date.available2015-02-10T08:12:45Z
dc.date.issued2015-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38187
dc.description.abstractTitel Den skräddarsydda reklamen – En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook Författare Anna Höglund Ekehäll och Isabelle Forsberg Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Termin Höstterminen 2014 Handledare Malin Sveningsson Antal sidor och ord 42 sidor och 17867 ord, exklusive bilagor och referenser Syfte Syftet med studien är att beskriva unga vuxna kvinnors upplevelser av den riktade reklamen på Facebook. Metod och material Kvalitativ studie baserad på två fokusgruppsintervjuer Huvudresultat Studien visar att det finns en medvetenhet kring att reklamen på Facebook är riktad samt en viss kunskap kring hur det går till. Riktandet i sig uppfattas inte som problematiskt, däremot är kategoriseringen i viss del generaliserande på ett sätt som inte uppskattas. Hade kategorierna kalibrerats för att göra reklamen mer träffsäker och reproducera färre stereotyper hade den kunna uppfattas som ett välkommet tillskott i Facebookflödet. Informationen om användarna som Facebook använder för att anpassa och rikta reklamen känns okej för våra intervjupersoner att dela med sig av, om den används till specifikt det. Ovissheten i hur den här informationen kan komma att användas i ett större perspektiv genererar dock en del oro hos deltagarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC912sv
dc.subjectFacebooksv
dc.subjectkvalitativ studiesv
dc.subjectfokusgruppersv
dc.subjectonline behavioral advertisingsv
dc.subjectonline behavioral targetingsv
dc.subjectriktad reklamsv
dc.subjectmålgruppsanpassningsv
dc.subjectkvinnoidealsv
dc.subjectstereotypersv
dc.subjectschabloner psykologisk reaktanssv
dc.subjectreactancesv
dc.subjectpanoptikonsv
dc.subjectdataveillancesv
dc.subjecttredjepersonseffektersv
dc.subjectreklamundvikandesv
dc.subjectsociala mediersv
dc.subjectgenussv
dc.subjectreklameffektersv
dc.subjectövervakningsv
dc.titleDen skräddarsydda reklamen En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebooksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post