dc.contributor.author | Grothén, Elina | |
dc.contributor.author | Robertson, Julia | |
dc.date.accessioned | 2015-02-10T08:17:16Z | |
dc.date.available | 2015-02-10T08:17:16Z | |
dc.date.issued | 2015-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38188 | |
dc.description.abstract | Titel: Ett placeringsrecept?
- En kvalitativ studie om processen kring varumärkesexponering i ”Hela Sverige bakar”
Författare: Elina Grothén och Julia Robertson
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,
medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Höstterminen 2014
Handledare: Britt Börjesson
Sidantal: 60 sidor inklusive bilagor
Ord: 17552
Syfte: Vårt syfte med denna studie är att utforska och analysera hur placeringen av varumärken går till i det svenska tv-programmet “Hela Sverige bakar”
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Material: Totalt sju intervjuer. Sex samtalsintervjuer, varav tre personliga och tre på telefon.
Ytterligare en intervju besvarades via mail. Intervjuerna skedde med aktörer inblandade i processen kring varumärkesexponering i programmet “Hela Sverige bakar”.
Huvudresultat:
I “Hela Sverige bakar” har vi kartlagt en process för varumärkesexponering med fyra huvudsakliga aktörer, det sändande bolaget TV4 som även äger programformatet, produktionsbolaget Meter Television som producerar programmet, ett flertal företag
varsvarumärken/produkter exponeras i programmet, och slutligen mediebyråer som företräder företagen. Kommunikationen för en placering går främst mellan mediebyråerna och TV4 och är en tvåvägskommunikation. Vi har i samband med studien kartlagt två huvudsakliga typer var varumärkesexponering; sponsring och produktplacering. I programmet “Hela Sverige bakar” var det dock endast sponsring som var den förekommande typen av varumärkesexponering. Vi
konstaterade även att det som definieras som produktplacering även kan ingå i konceptet sponsring. Sponsring kan variera från endast sponsring av enstaka produkter mot exponering, till hela koncept där exponering i tv-rutan kombineras med rätten att associeras med programmet såväl som att presenteras som sponsor i samband med programmet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C913 | sv |
dc.title | Ett placeringsrecept? En kvalitativ studie om processen för varumärkesexponering i ”Hela Sverige bakar” | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |