Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan
Abstract
Titel: Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan
Författare: Louise Bennshagen, Olivia Lindh och Anton Skoglund
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Höstterminen 2014
Handledare: Britt Börjesson
Sidantal: 65 sidor inklusive bilagor
Antal ord: 18539
Syfte: Att undersöka om det förekommer produkt- och/eller varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12, och i så fall på vilket/vilka sätt.
Metod: Kvalitativ innehållsanalys – Ethnographic Content Analysis
Material: AvsSVT, commercial speech,
storytellingnitt 1-9 av Skavlan säsong 12
Huvudresultat: Resultatet visar att det förekommer produkt- och varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12. Många av exponeringarna går att koppla till närliggande lanseringar och till någon av följande publicitetsstrategier – commercial speech, storytelling eller stealth marketing. Huruvida gästerna avsiktligt använder dessa publicitetsstrategier, eller inte, kan vi inte uttala oss om, enbart att deras agerande påminner om eller rentav är användning av nämnda strategier. Resultatet visar dessutom att programledaren Fredrik Skavlans agerande har
betydelse för hur gästernas produkter och varumärken exponeras i programmet. Genom att verbalt rama in gästernas produkter och varumärken har Skavlan en roll i hur hög exponering dessa får, vilket blir extra tydligt i vissa fall.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-02-10Author
Bennshagen, Louise
Lindh, Olivia
Skoglund, Anton
Keywords
den frihetliga massmedieideologin
Pierre Bourdieu
television
den sociala ansvarsideologin
ethnographic content analysis
framing
stealth marketing
storytelling
commercial speech
Skavlan
produktexponering
varumärkesexponering
Series/Report no.
Examensarbete
C917
Language
swe