dc.contributor.author | Thörnblom, Jane | swe |
dc.contributor.author | Stolpe, Mia | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:50Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:50Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3819 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbete
vill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning om
matematik. Under vår VFU har vi genomfört matematikuppgifter som inte varit knutna till något läromedel. Vår
uppfattning är att eleverna inte har uppfattat uppgifterna som matematik.
Syfte och frågeställning: Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på om uppfattningen om matematikämnet
skiljer sig åt mellan vad lärarna tror att eleverna tycker och vad eleverna faktiskt tycker. Samt om lärarnas
uppfattningar om matematik slår igenom i elevernas uppfattningar. Studiens tre huvudfrågor.
1. Vad relaterar eleverna till när de hör ordet matematik och hur ser de på sin matematikundervisning?
. Vad tror läraren att eleverna relaterar till när de hör order matematik, och hur tror läraren att eleverna
ser på sin matematikundervisning?
3. Hur ser läraren på ämnet matematik och på sin matematikundervisning?
Metod: Vår studie har en teoretisk del och en empirisk del. I den empiriska delen har vi använt oss av enkäter
med öppna frågor skapade utifrån vår teoretiska del. Frågorna är ställda utan svarsalternativ för att informanterna
skall kunna beskriva sina uppfattningar till matematik. Med hjälp av vår teoretiska del och empiriska del har vi
sammanställt studiens resultat.
Resultat: I vårt resultat har vi kommit fram till att den uppfattning som eleverna har beror på den undervisning
som de får samt de uppfattningar som lärare och andra vuxna delar med sig av. Elevernas uppfattningar om
matematikämnet påverkar samt har betydelse för deras eget fortsatta lärande. Något som även har betydelse för
kommande generationer.
Betydelse för läraryrket: Medvetenheten om vår egen och våra informanters uppfattning om matematik medför
som vi ser det att vi kommer ut i skolan med en ökad förståelse för elevernas uppfattningar om matematik. Och
det ger oss verktyg att förändra en negativ bild av matematikämnet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Uppfattningar | swe |
dc.subject | matematik | swe |
dc.subject | matematikundervisning. m | swe |
dc.title | Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |