Show simple item record

dc.contributor.authorThörnblom, Janeswe
dc.contributor.authorStolpe, Miaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:50Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:50Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3819
dc.description.abstractBakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbete vill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning om matematik. Under vår VFU har vi genomfört matematikuppgifter som inte varit knutna till något läromedel. Vår uppfattning är att eleverna inte har uppfattat uppgifterna som matematik. Syfte och frågeställning: Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på om uppfattningen om matematikämnet skiljer sig åt mellan vad lärarna tror att eleverna tycker och vad eleverna faktiskt tycker. Samt om lärarnas uppfattningar om matematik slår igenom i elevernas uppfattningar. Studiens tre huvudfrågor. 1. Vad relaterar eleverna till när de hör ordet matematik och hur ser de på sin matematikundervisning? . Vad tror läraren att eleverna relaterar till när de hör order matematik, och hur tror läraren att eleverna ser på sin matematikundervisning? 3. Hur ser läraren på ämnet matematik och på sin matematikundervisning? Metod: Vår studie har en teoretisk del och en empirisk del. I den empiriska delen har vi använt oss av enkäter med öppna frågor skapade utifrån vår teoretiska del. Frågorna är ställda utan svarsalternativ för att informanterna skall kunna beskriva sina uppfattningar till matematik. Med hjälp av vår teoretiska del och empiriska del har vi sammanställt studiens resultat. Resultat: I vårt resultat har vi kommit fram till att den uppfattning som eleverna har beror på den undervisning som de får samt de uppfattningar som lärare och andra vuxna delar med sig av. Elevernas uppfattningar om matematikämnet påverkar samt har betydelse för deras eget fortsatta lärande. Något som även har betydelse för kommande generationer. Betydelse för läraryrket: Medvetenheten om vår egen och våra informanters uppfattning om matematik medför som vi ser det att vi kommer ut i skolan med en ökad förståelse för elevernas uppfattningar om matematik. Och det ger oss verktyg att förändra en negativ bild av matematikämnet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectUppfattningarswe
dc.subjectmatematikswe
dc.subjectmatematikundervisning. mswe
dc.titleLärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematikswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record