De komplexa talens historia-vad en gymnasielärare behöver veta
Abstract
Abstract:
Examensarbete inom Lärarprogrammet
Titel: De komplexa talens historia vad
en gymnasielärare behöver veta
Författare: Jonas Salonen
Termin: VT 2014
Kursansvarig institution: Matematiska vetenskapet Göteborgs
Universitet
Handledare: Ulf Persson
Examinator: Laura Fainsilber
Nyckelord: Komplexa tal, kubiska ekvationer, kvadratiska ekvationer,
tredjegradsekvationer, imaginära tal, matematikhistoria
I denna uppsats förklaras de komplexa talens historia genom att först presentera
förhistorien med början kring år 50 och sedan kronologiskt gå vidare till mitten av
1800talet
där begreppet komplexa tal får anses vara fött. Syftet med denna uppsats är att
koppla denna historia till gymnasieskolans läroplan, LGY11 och de kursmål och centrala
innehåll som berör begreppet komplext tal. Som gymnasielärare i matematik på ett
högskoleförberedande program är det nödvändigt med kunskaper om komplexa tal då
detta behandlas redan i kursen Matematik 2. Detta examensarbete beskriver hur
utvecklingen av komplexa tal har gått till, från att ha varit en förkastad tanke då exempelvis
roten ur ett negativt tal är omöjligt, till att bli en del utav matematiken och inte bara
någonting som kallades för ett imaginärt tal.
Detta arbete är en litteraturstudie där jag med hjälp av litteratur kring matematikens historia
har gjort nedslag i de delar av historien som handlar om komplexa tal. Då historien kring
de komplexa talen är väldigt stor och spretig och utvecklas på flera håll i världen har jag i
denna uppsats valt att enbart fokusera på de upptäckter och de matematiker som är
relevanta för det som ska läras ut i den svenska gymnasieskolan.
Degree
Student essay