”Det är THE bord liksom" Tre generationers relation till ett bord och fyra stolar
Abstract
Hemma
hos
mig
och
min
sambo
står
ett
snart
50
år
gammalt
möblemang,
ett
bord
och
fyra
stolar.
I
min
studie
sätter
jag
möblemanget
i
ett
kulturarvssammanhang
och
studerar
hur
tre
generationer
inom
min
familj
brukat
och
älskat
ett
vardagsföremål.
Hur
ser
våra
olika
relationer
ut
till
möblemanget?
Hur
har
vi
använt
det
och
hur
påverkar
det
våra
affektionsvärden
till
möblemanget?
Och
hur
kommer
det
sig
att
detta
möblemang
finns
kvar
i
vår
släkt
och
inte
hamnat
på
”huggkubben”
som
så
mycket
annat
gjort?
Min
analys
genomförs
på
mitt
insamlade
material
bestående
av
intervjuer
och
foton,
med
hjälp
av
aktörnätverksteorin
och
med
andra
begrepp
som
Orvar
Löfgren,
Kerstin
Gunnemark
och
Nils-‐Arvid
Bringéus
använt
i
tidigare
forskning.
Jag
närmar
mig
mitt
material
med
att
titta
på
möbelns
historiska
bakgrund,
hur
det
använts
av
informanterna
och
mina
informanters
affektionsmässiga
relation
till
föremålet
i
både
ett
nu
och
då
perspektiv.
Hur
kommer
det
sig
att
mina
informanter
benämner
bordet
som
om
det
vore
en
egen
person
och
varför
anses
det
så
speciellt?
Jag
ser
hur
ett
nätverk
mellan
mänskliga
och
icke-‐mänskliga
aktanter
skapar
ett
kretslopp
av
ett
givande
och
tagande.
Jag
försöker
också
se
de
olika
anledningarna
till
varför
möbeln
har
fått
stanna
i
vår
släkt
och
frågar
mig
vad
begreppet
tidlöst
innebär.
Min
analys
ger
mig
en
fördjupad
förståelse
för
hur
människan
kan
förhålla
sig
till
ett
ting
och
hur
ett
ting
kan
förhålla
sig
till
människan.
Jag
förundras
över
varför
vårt
möblemang
inte
ses
som
ett
arvegods
inom
familjen
utan
istället
som
ett
lånegods.
Jag
förstår
att
mitt
studiefält
och
min
uppsats
har
sått
ett
frö
av
förvirring
hos
mina
informanter.
Ett
vardagsföremål,
kan
det
vara
något
värde
i
det?
Slutligen
under
min
analys
nämner
och
förstår
jag
min
egna
påverkan
av
möblemangets
värde,
och
att
mina
informanter
nu
ser
det
jag
ser,
ett
arv.
Jag
har
kanske
skapat
ett
framtida
arv
och
arvegods.
Degree
Student essay