”Alla cyklar likadant ändå” - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet
Abstract
Abstract
Göteborgs Universitet
Institutionen för utbildningsvetenskapligt arbete
Examinationsnivå: Examensarbete, 15 poäng
Titel: “Alla cyklar likadant ändå” – En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot
diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet
Författare: Elin Elversson, Frida Jacobson
Termin och år: Vårterminen 2014
Institution: Utbildningsvetenskapliga fakulteten
Handledare: Birgitta Frändberg
Nyckelord: Sex och samlevnadsundervisning, högstadiet, hbt-frågor, diskriminering, trakasserier,
biologi, psykologiska aspekter.
Syfte
Syftet är att undersöka hur lärare lägger upp sex och samlevnadsundervisningen utifrån
perspektivet att förhindra trakasserier och diskriminering gentemot hbt-personer.
Metod och material
Vi har, med utgångspunkt i läroplanen, använt oss av intervjuer med verksamma lärare och en
barnmorska på ungdomsmottagningen. I studiens analyserande del har vi använt annan relevant
litteratur.
Resultat
Lärarna och barnmorskan arbetar för att alla elever ska känna sig inkluderade, oavsett sexuell
läggning. Trots detta förekommer det diskriminering, trakasserier och kränkningar av hbtpersoner.
Relevans för läraryrket
Detta arbete är tänkt att generera olika förslag på utvecklingsområden gällande att förebygga
diskriminering och trakasserier av hbt-personer.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Elversson, Elin
Jacobson, Frida
Keywords
Sex och samlevnadsundervisning
högstadiet
hbt-frågor
diskriminering
trakasserier
biologi
psykologiska aspekter
Series/Report no.
VT14-2390-167
Language
swe