dc.contributor.author | Sehlin, Ingrid | swe |
dc.contributor.author | Bryngnäs, Louise | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:53Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:53Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3823 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Nationella- och internationella undersökningar visar att svenska elever har svaga och försämrade kunskaper i
matematik. Barnets förkunskaper inom matematik läggs mycket tidigt och skolans första år är viktiga för elevens
fortsatta lärande. Dessa kunskaper läggs som grund för eleven att bygga vidare på. Vi har under vår
verksamhetsförlagda utbildning uppmärksammat elever som har stora svårigheter med enklare
additionsuppgifter. Detta väckte vår nyfikenhet på hur elever tänker runt räkning i addition och hur läraren
hanterar detta. Med dessa utgångspunkter har vi valt att kartlägga elevers kunskaper inom addition i fyra klasser
i årskurs . Vi har även intresserat oss av vilka faktorer som eventuellt kan påverkar elevers kunskaper och
svårigheter i addition.
Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att titta närmare på elevers kunskaper i årskursinom räkneområdet addition,
samt ställa detta i relation till lärarens undervisningsmetoder och rutiner kring diagnoser. Vi vill se om eleverna
har förståelse för strategier som underlättar för dem eller om de har fastnat i tidskrävande och komplicerade
tankeformer. Vi vill ta reda på varför dessa problem uppstår och vilka didaktiska konsekvenser det kan leda till
samt se nya möjligheter till inlärning. Vår huvudfråga är: Vilka kunskaper har eleverna i addition och vilka
räknestrategier använder de sig av samt vilken uppfattning läraren har om elevernas kunskapsnivåer och hur hon
hanterar dessa?
Metod
Studien genomfördes med hjälp av elevdiagnos och elevintervju av elever i årskurssamt lärarintervju.
Eleverna fick genomföra två diagnoser. Den första diagnosen var uppbyggd av additionsuppgifter inom
talområde 1-9 och den andra diagnosen inom talområde 10-19. Vi valde att använda oss av en blandning av
strukturerade och halvstrukturerade intervjufrågor till såväl elever som lärare för att ge utrymme för eventuella
följdfrågor. På detta tillvägagångssätt fick vi med information som annars kanske hade gått förlorad.
Resultat
I studien har det visat sig att elevers kunskaper i addition skiljer sig stort. Vi kan konstatera att en del elever
använder sig av enkla räknestrategier och har förståelse för tals uppbyggnad medan andra har brister i sin
taluppfattning och använder sig av komplicerade räknestrategier. Vidare verkar det som om det finns ett flertal
faktorer som kan påverka elevernas kunskaper. Lärarens rutiner kring diagnoser och individualisering är en av
dessa. Andra faktorer är lärarens val av arbetsmetoder och arbetsformer och hur de tolkar styrdokumenten.
Lärarna lägger ner mycket arbete på att utöka förståelsen och mindre arbete med att öva tabellträning. Vi har
insett betydelsen av att kartlägga elevernas kunskaper och låta dessa styra vid individualisering. Alla elever har
rätt till en undervisning som är anpassad till deras egen nivå och förutsättningar. Slutligen har vi ännu en gång
fått bekräftelse på värdet av att genomföra en målstyrd undervisning där elevens lust att lära står i centrum. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Addition | swe |
dc.subject | diagnos | swe |
dc.subject | individualisering | swe |
dc.subject | elevers kuns | swe |
dc.title | Elevers kunskap eller okunskap i addition? En studie om ett antal elevers kunskaper i addition i årskurs 2, utifrån elevdiagnos, elevintervju och lärarintervju | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |