Andraspråkselever och matematik. En studie om bakomliggande orsaker till andraspråkselevers svårigheter i matematik
Abstract
Sammanfattning:
Ett flertal undersökningar visar att skillnaderna i prestation mellan andraspråkselever och elever med svenska
som modersmål är markant.
Vårt mål med arbetet har varit att, med hjälp av aktuell forskningslitteratur och en undersökning genomförd på
en grundskola i en förort, belysa problemet och vinna kunskap om vad det beror på. Frågorna vi ställt oss är om
det är så att matematiksvårigheterna bland andraspråkselever i själva verket kan vara språksvårigheter? Eller om
det är den kulturella bakgrunden som gör att andraspråkslever lyckas sämre i matematik.
Åsikten bland forskare är till viss delad. Majoriteten menar att matematiksvårigheterna beror på
andraspråkselevers bristande kunskaper i svenska. En del av forskarna går ett steg längre och hävdar att
svårigheterna bottnar i kulturella skillnader.
För att sätta teorierna på prov genomförde vi en studie där vi använde oss av en diagnos vilken
andraspråkselever fått svara på. Diagnosen följdes upp med intervjuer bland elever med olika kulturella
bakgrunder samt deras lärare. för att se hur de undervisar med avseende på det faktum att de har många elever
med annan härkomst.
Vi kom fram till att det, med avseende ur vår undersökning, inte går att fastställa att det är antingen kulturella
eller språkliga skillnader som ligger bakom de sämre resultaten i matematik utan mer en kombination av en rad
orsaker, däribland språket, kulturen och föräldrarnas utbildningsnivå är de centralaste.
Sverige är redan ett mångkulturellt land där en stor andel av elever har ett annat modersmål än svenska. För att
kunna erbjuda samtliga elever en utvecklande och meningsfull matematikundervisning krävs att lärarna är
medvetna om fenomenet och har den kompetens som krävs för att kunna hantera det.
= =
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansson, Thomas
Huskanovic, Jasmina
Language
sv