Matematikbanken ett kommunikativt arbetssätt
Abstract
Syftet med uppsatsen var att konstruera och utpröva ett alternativt arbetssätt i matematikundervisningen på vår
urvalsgrupp. Den undervisning som bedrivs idag varieras inte i tillräckligt hög grad där läroboken har en alltför
central roll. Vi undersökte om det kan finnas ett kompletterande arbetssätt som tar avstånd från det enskilda
räknandet i matematikboken och som öppnar upp för kommunikation och samspel. Detta ledde till att vi
genomförde en så kallad experimentell undersökning där vi använde oss utav flera olika metoder för att få en så
omfattande datainsamling som möjligt. De metoder vi valde att använda oss utav var en enkätstudie, testa det
kompletterande arbetssättet samt uppföljande elevintervjuer. Resultatet av vår samlade data visade att eleverna
hade en positiv syn på ämnet matematik och trivdes med den aktuella matematikundervisningen. Samtidigt
uppskattade eleverna vårt arbetssätt och skulle kunna tänka sig att arbeta vidare med det. Våra data visar att
eleverna inte är vana att arbeta på det sätt som vårt arbetssätt representerar och vi menar att det behövs fler inslag
av detta för att variera den nästintill helt läroboksstyrda matematikundervisningen. Det är av stort värde att man
som lärare är medveten om den aktuella forskning som finns angående elever och matematik för att kunna
handleda och hjälpa eleverna till att nå de uppsatta målen i läro- och kursplanerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Wennerlöf, Malin
Karlsson, Lisette
Augustin, Anna
Keywords
Matematik
Problemlösning
Lustfylld och Kommunika
Language
sv