• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikbanken ­ ett kommunikativt arbetssätt

Abstract
Syftet med uppsatsen var att konstruera och utpröva ett alternativt arbetssätt i matematikundervisningen på vår urvalsgrupp. Den undervisning som bedrivs idag varieras inte i tillräckligt hög grad där läroboken har en alltför central roll. Vi undersökte om det kan finnas ett kompletterande arbetssätt som tar avstånd från det enskilda räknandet i matematikboken och som öppnar upp för kommunikation och samspel. Detta ledde till att vi genomförde en så kallad experimentell undersökning där vi använde oss utav flera olika metoder för att få en så omfattande datainsamling som möjligt. De metoder vi valde att använda oss utav var en enkätstudie, testa det kompletterande arbetssättet samt uppföljande elevintervjuer. Resultatet av vår samlade data visade att eleverna hade en positiv syn på ämnet matematik och trivdes med den aktuella matematikundervisningen. Samtidigt uppskattade eleverna vårt arbetssätt och skulle kunna tänka sig att arbeta vidare med det. Våra data visar att eleverna inte är vana att arbeta på det sätt som vårt arbetssätt representerar och vi menar att det behövs fler inslag av detta för att variera den nästintill helt läroboksstyrda matematikundervisningen. Det är av stort värde att man som lärare är medveten om den aktuella forskning som finns angående elever och matematik för att kunna handleda och hjälpa eleverna till att nå de uppsatta målen i läro- och kursplanerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3825
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-089.pdf (1.157Mb)
Date
2007
Author
Wennerlöf, Malin
Karlsson, Lisette
Augustin, Anna
Keywords
Matematik
Problemlösning
Lustfylld och Kommunika
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV