Hur blir naturvetenskap ämnet naturkunskap? Olika perspektiv på relationen dem emellan
Abstract
Bakgrund: Naturvetenskapligt kunnande, framför allt på allmänbildningsnivå har blivit allt
viktigare i samhället. Detta har flera orsaker, en är teknikens allt snabbare
utveckling och en annan de ökande miljöproblemen som kräver ett kollektivt
ställningstagande och gemensamma insatser för att om inte lösas, så åtminstone
bromsas. Vi ville undersöka om de intervjuade lärarnas förhållningssätt till
naturvetenskap har betydelse för deras didaktiska perspektiv i undervisningen,
och vad de ansåg vara naturvetenskaplig allmänbildning.
Syfte och
Frågeställningar: Vårt syfte var att: Undersöka hur fem lärare tolkar begreppet naturvetenskap
som allmänbildning, och deras uppfattning om vilket arbetssätt som ger eleverna
denna allmänbildning.
· Vad innebär begreppet naturvetenskap för lärarna och hur ser de på
naturvetenskaplig allmänbildning?
· Vad är integration enligt lärarna, och hur anser de att integration kan
påverka elevernas lärande?
· Vilka exempel ger lärarna på vardagsföreställningar och hur anser de
att man kan utgå från dem i sin undervisning?
· Vilka exempel ger lärarna på strategier för att uppnå naturvetenskaplig
allmänbildning?
Metod och material: Undersökningen byggde på kvalitativa intervjuer med fem olika lärare. Vi valde
denna metod framför till exempel enkätundersökning eftersom vi ville få en
djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattningar i våra frågor.
Resultaten av intervjuerna kom sedan att ställas i relation till litteraturen.
Resultat: Undersökningen visade att lärarnas förhållningssätt till begreppet
naturvetenskap och vad som är naturvetenskaplig allmänbildning varierade.
Lärarna ansåg att integration är viktigt, liksom kännedom om elevernas
vardagsföreställningar. Att använda ny kunskap i olika sammanhang gav enligt
lärarna en djupare förståelse, och en mer bestående kunskap. Lärarna ansåg att
den naturvetenskapliga allmänbildningen beror på och följer
samhällsutvecklingen. De uttryckte även en uppfattning om att naturvetenskap
och samhällsvetenskap bör sättas i relation till varandra för att ge en
helhetsförståelse av hållbar utveckling.
Betydelse för läraryrket: Man bör som lärare i naturvetenskapliga ämnen reflektera över och analysera
begreppet naturvetenskap för att klargöra sitt förhållningssätt till begreppet.
Problematisering av naturvetenskapsbegreppet behövs för att undervisningen
skall skapa sammanhang och ge ett mer integrerat synsätt. Då ökar möjligheten
för att utbildning leder till konsekvensmedvetna och kritiska medborgare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
(Rohman), Anna Holm
Lenberg, Margareta
Language
sv