• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur blir naturvetenskap ämnet naturkunskap? Olika perspektiv på relationen dem emellan

Abstract
Bakgrund: Naturvetenskapligt kunnande, framför allt på allmänbildningsnivå har blivit allt viktigare i samhället. Detta har flera orsaker, en är teknikens allt snabbare utveckling och en annan de ökande miljöproblemen som kräver ett kollektivt ställningstagande och gemensamma insatser för att om inte lösas, så åtminstone bromsas. Vi ville undersöka om de intervjuade lärarnas förhållningssätt till naturvetenskap har betydelse för deras didaktiska perspektiv i undervisningen, och vad de ansåg vara naturvetenskaplig allmänbildning. Syfte och Frågeställningar: Vårt syfte var att: Undersöka hur fem lärare tolkar begreppet naturvetenskap som allmänbildning, och deras uppfattning om vilket arbetssätt som ger eleverna denna allmänbildning. · Vad innebär begreppet naturvetenskap för lärarna och hur ser de på naturvetenskaplig allmänbildning? · Vad är integration enligt lärarna, och hur anser de att integration kan påverka elevernas lärande? · Vilka exempel ger lärarna på vardagsföreställningar och hur anser de att man kan utgå från dem i sin undervisning? · Vilka exempel ger lärarna på strategier för att uppnå naturvetenskaplig allmänbildning? Metod och material: Undersökningen byggde på kvalitativa intervjuer med fem olika lärare. Vi valde denna metod framför till exempel enkätundersökning eftersom vi ville få en djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattningar i våra frågor. Resultaten av intervjuerna kom sedan att ställas i relation till litteraturen. Resultat: Undersökningen visade att lärarnas förhållningssätt till begreppet naturvetenskap och vad som är naturvetenskaplig allmänbildning varierade. Lärarna ansåg att integration är viktigt, liksom kännedom om elevernas vardagsföreställningar. Att använda ny kunskap i olika sammanhang gav enligt lärarna en djupare förståelse, och en mer bestående kunskap. Lärarna ansåg att den naturvetenskapliga allmänbildningen beror på och följer samhällsutvecklingen. De uttryckte även en uppfattning om att naturvetenskap och samhällsvetenskap bör sättas i relation till varandra för att ge en helhetsförståelse av hållbar utveckling. Betydelse för läraryrket: Man bör som lärare i naturvetenskapliga ämnen reflektera över och analysera begreppet naturvetenskap för att klargöra sitt förhållningssätt till begreppet. Problematisering av naturvetenskapsbegreppet behövs för att undervisningen skall skapa sammanhang och ge ett mer integrerat synsätt. Då ökar möjligheten för att utbildning leder till konsekvensmedvetna och kritiska medborgare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3828
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-085.pdf (682.7Kb)
Date
2007
Author
(Rohman), Anna Holm
Lenberg, Margareta
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV