dc.contributor.author | Keereweer, Karin | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:00Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:00Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3830 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syfte med min undersökning är att problematisera IKT-användningen i ett specialutformat gymnasieprogram.
Jag vill ta reda på lärarnas intentioner med arbetssättet, detta för att kunna jämföra med vad eleverna tycker att
de lär sig vid integrerandet av IKT i undervisningen.
Frågeställning:
· Vad är lärarnas syfte och mål med integrerandet av IKT i undervisningen?
· Vad lär sig eleverna vid integrerandet av IKT i undervisningen?
Metod:
För att studera vad eleverna lär sig vid användandet av IKT behövs både vetenskapliga teorier och empiriska
undersökningar. Genom att intervjua lärarna i programmets karaktärsämnen har jag kunnat göra en komparativ
undersökning, dvs. jämföra lärarnas intentioner med hur eleverna upplever undervisningen.
Resultat:
Lärarna i gymnasieprogrammet gp har en mängd olika syften med att använda IKT i undervisningen. Lärarna
tycker att genom att använda sig av IKT i undervisningen lär sig eleverna att bli självständiga, kan förstå mer, lär
sig mer på ett annorlunda och roligare sätt. De beskriver hur arbetssättet utvecklar eleverna, ger dem
datorkunskaper som arbetslivet efterfrågar, tränar eleverna i informationssökning och källkritik och underlättar
bearbetningen av text vid skrivandet vid datorn.
I enkätundersökning har jag funnit att eleverna själva inte är medvetna om hur datorn kan användas för att uppnå
kursmålen. Endas en elev av 3 stycken beskriver hur datorn kan användas på föregående sätt. Eleverna
beskriver i undersökning hur de lär sig datortekniken, de lär sig om olika datorprogram och hur de använder dem
och hur man lär sig att söka information. I samband med att de lär sig informationssökning skriver några elever
att de lär sig att vara källkritiska och hitta "rätt" information.
I arbetet med film tycker eleverna även här att de lär sig tekniken, hur man använder sig av en filmkamera, hur
redigeringsprogrammet exempelvis Windows Movie Maker fungerar, hur man redigerar och klipper film och
lägger till ljudeffekter. Det finns även elever som nämner hur de har lärt sig hur man kan använda sig av film för
att nå ut med ett budskap och hur man då går tillväga, hur man kan använda sig av olika vinklar för att få olika
effekter.
Betydelse för läraryrket:
Stat och myndigheter ställer krav på skolan att integrera informations- och kommunikationsteknik (IKT) i
undervisningen. Därmed blir det mycket viktigt för lärare att problematisera vad eleverna lär sig i arbetet med
IKT och bli medvetna om vilka konsekvenser integrerandet av IKT får för läroprocessen.
1 | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Informations- och kommunikationsteknik | swe |
dc.subject | datorn i skolan | swe |
dc.title | IKT i skolan En undersökning kring lärares intentioner och gymnasieelevers lärande | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |