Lärandemiljö - en miljö att lära i. En studie om klassrummets betydelse för den pedagogiska verksamheten
Abstract
Inledning
Under lärarutbildningen har vi ofta stött på begreppet lärandemiljö. Tidigt under vår lärarutbildning väcktes ett
intresse för lärandemiljö och i synnerhet den fysiska lärandemiljön. Vi har valt att fokusera på den fysiska
klassrumsmiljön i åldersintegrerade klasser, år F-. Med begreppet fysisk klassrumsmiljö avser vi klassrummets
utformning, och vi har valt att inrikta oss på färgsättning, inventarier och möblering.
Syfte
Syftet är att i uppsatsen ta reda på de förhållningssätt och erfarenheter som ämnesdidaktiker och
yrkesverksamma lärare har angående den fysiska klassrumsmiljön och sammanföra dem med våra egna
ställningstaganden och erfarenheter. Genom att intervjua ämnesdidaktiker vill vi få tillgång till det teoretiska
perspektivet av begreppet fysisk klassrumsmiljö. Genom att intervjua de yrkesverksamma lärarna vill vi få
tillgång till det praktiska perspektivet av begreppet fysisk klassrumsmiljö.
Frågeställning
Utifrån ämnesdidaktikerns, den yrkesverksamma lärarens, och den blivande lärarens perspektiv, har vi
formulerat tre frågeställningar som belyser detta ämne:
1. Hur vill ämnesdidaktiker, utifrån ett teoretiskt perspektiv, utforma den fysiska klassrumsmiljön?
. Hur vill yrkesverksamma lärare, utifrån ett praktiskt perspektiv, utforma den fysiska klassrumsmiljön?
3. Hur kan vi som blivande lärare utforma den fysiska klassrumsmiljön, för att kunna arbeta utifrån ett
teoretiskt och praktiskt perspektiv?
Metod
För att få det teoretiska perspektivet i utformningen av den fysiska klassrumsmiljön, genomförde vi intervjuer
med ämnesdidaktiker inom lärarutbildningen. För att få det praktiska perspektivet i utformningen av den fysiska
klassrumsmiljön, genomförde vi intervjuer med yrkesverksamma lärare inom skolverksamheten. Efter avslutade
intervjuer sammanför vi praktik och teori. Vi presenterar två modeller av hur den fysiska klassrumsmiljön kan
utformas.
Material
Vårt examensarbete grundar sina resultat på det material som vi samlat in vid intervjuer med ämnesdidaktiker
och yrkesverksamma lärare. Materialet innehåller även litteratur och aktuella teorier inom ämnet.
Resultat
De slutsatser som vi kunde dra när det gäller de yrkesverksamma lärarna var att de lägger liten vikt vid den
fysiska klassrumsmiljön. Endast 1 av 4 tillfrågade ämnesdidaktiker inom lärarutbildningen uppgav att de stödde
sina uppfattningar på en teoretisk grund, de övriga ämnesdidaktikerna föreföll att enbart utgå från sina personliga
erfarenheter.
Betydelse för läraryrket
Vi ville att de intervjuade ämnesdidaktikerna skulle ge oss de teorier som vi sedan kan tillämpa i praktiken när
vi, som utexaminerade lärare, planerar utformningen av det fysiska klassrummet. Vi ville att de yrkesverksamma
lärarna skulle dela med sig av sina praktiska erfarenheter angående den fysiska klassrumsmiljön.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Cederroth, Madelene
Kihlberg, Jenny
Language
sv