Att skriva från scengolvet i stunden
En kvinna går genom rummet med knarrande skor. Handlingsvariationer i ord och steg.
Summary
Projektet syftar till att utveckla former för att skapa scenisk text med utgångspunkt från fysiskt skådespelararbete.
Supported by
Critical Heritage Studies (GU), HSM.
Description of project
Hur kan man skriva fram en föreställningstext utifrån fysisk skådespelarimprovisation? Vi experimenterar med att överföra vårt teaterarbete med grunden i improvisation till en skrivprocess, där ord, kropp och handling samverkar.
Projektet handlar om textskapande, där vi försöker att överföra vårt sätt att arbeta med teater, baserat på fysisk skådespelarimprovisation, till att skapa scenisk text. Vi ser teaterarbetet och textskapandet som vandrande former, där förbindelsen mellan det kroppsliga och det språkliga utforskas. Kopplingen mellan kropp och språk, struktur och improvisation, undersöks.
Projektet syftar till att arbeta fram ett manus och skapa en föreställning utifrån fysisk skådespelarimprovisation, där förbindelsen mellan det kroppsliga och det språkliga utforskas. Orden föds ur rörelsen, ibland är det kanske tvärtom. Kopplingen mellan kropp och språk, struktur och improvisation, undersöks. I vår teaterpraktik bygger vi upp föreställningar utifrån fysiska improvisationer och komponerar innehåll och form, utifrån vad som växer fram under processens gång. Den här gången vill vi arbeta fram en associativ metodik för skrivande som liknar – och står i direkt dialog med - vårt teaterarbete.
Projektet redovisas genom två olika föreställningar under 2014:
- Att skriva från scengolvet i stunden är en scenisk akt utifrån textskapande i stunden och med improvisation som bas, som tar form i dialog mellan skådespelare och regissör.
- En kvinna går genom rummet med knarrande skor. Handlingsvariationer i ord och steg, är en föreställning baserad på ett manus av sammanställt material från processen. En mindre del av föreställningen bygger dock fortfarande på improviserad text och synliggör något av arbetsmetodiken. Föreställningen behandlar skapandet av handling och betydelse på scenen och gåendet som metaforiskt tema.
Projektet har utvecklat former för skrivande i ögonblicket och prövat olika vägar att skapa ord och text med avstamp i det fysiska teaterarbetet; Från enkla övningar till mer vidlyftiga improvisationer; Från en röst – skådespelarens – som ordar till två röster – skådespelarens och regissörens – som tvinnas samman till en inre dialog. I efterhand har vi samlat in ord och fraser som producerats på vägen och satt samman dessa till ett manus.
Projektet ingår – är ett delprojekt – i ett större konstnärligt projekt med titeln GångART, som undersöker gående och vandring som praktik, med utgångspunkt från den fysiska teatern.
Type of work
Föreställning
Published in
Konstepidemin, Göteborg samt Galleri Konstepidemin, Göteborg
Link to web site
https://vimeo.com/117918298
Date
2014Creator
Lagerström, Cecilia
Kågemark, Helena
Keywords
Teater
Scenkonst
Skrivande
Textskapande
Flödesskrivande
Improvisation
Konstnärlig forskning
Publication type
artistic work
Language
swe