Show simple item record

dc.contributor.authorMelander, Christianswe
dc.contributor.authorFogelquist, Andersswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:03Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:03Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3833
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte är att se om dagens skola arbetar med kunskapsinhämtning ute i samhället ­ som ett komplement till den ordinarie undervisningen, och i så fall hur? Våra frågeställningar är, för det första; är det är värdefullt att söka kunskap utanför skolan? För det andra; vilka ställen och tillfällen lämpar sig bäst för kunskapsinhämtning utanför skolan? För det tredje; är det någon skillnad på kunskapen från klassrummet gentemot den från samhället? Huvudfråga: Använder skolan samhället för kunskapsinhämtning? Metod: Intervjuer Material: Litteratur och intervjusvar Resultat: Våra resultat visar att alla skolor använder samhället för kunskapsinhämtning. De visar även att alla lärare och elever anser det vara värdefullt. Resultatet visar också att klassrummet har sitt givna värde. Vi visar på konkreta exempel och funderingar från lärare och elever hur de arbetar och hur de skulle vilja arbeta utanför klassrummet. Betydelse för läraryrket: Vi betonar vikten av en varierad undervisning så tillvida att man utöver undervisningsmetod ser nyttan i att emellanåt gå utanför klassrummet för att studera vissa praktiskt företeelser, t.ex. att se hur något fungerar rent fysiskt. IIswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKunskap utanför skolanswe
dc.subjectpraktiskswe
dc.subjectkompletteraswe
dc.subjectaltswe
dc.titleAnvänder skolan samhället för kunskapsinhämtningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record