• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling

Abstract
Syfte Syftet med projektet har varit att undersöka huruvida vår teori kring sambanden mellan ledarskap, konflikthantering och emotionell utveckling och stämmer. För oss som lärare är detta högst väsentligt då vi i vårt yrkesutövande kommer att konfronteras med dessa områden dagligen. Vi anser att en konstruktiv konflikthantering med gott ledarskap leder till ökad emotionell utveckling hos eleverna. Vi utgår ifrån frågeställningarna: Hur kan konflikthantering stärka elevers emotionella utveckling? Vilken typ av ledarstil bör läraren ha och vilka förutsättningar krävs? Metod Genom en empirisk undersökning i form av djupintervjuer har vi utrett lärares uppfattning kring vår teori och de begrepp som berörs. Vi har intervjuat fyra mellanstadielärare i Göteborgsområdet. Arbetet bygger, förutom vår intervjustudie, på material från tidigare forskning kring kommunikation, ledarskap, konflikthantering och emotionell utveckling. Resultat I konfliktsituationer krävs att ledaren är trygg och säker i sig själv och inte fördömande eller skuldbeläggande, då eleverna måste kunna känna tillit till läraren och hon är en förebild för dem. Det är också väsentligt att hon har god självkännedom samt kan variera sin ledarstil beroende på situationen. En annan viktig aspekt i sammanhanget är hur läraren hanterar konflikter, eftersom det är avgörande för huruvida konflikten blir konstruktiv eller destruktiv. En samtalsledare bör hjälpa eleverna att lösa konflikterna själva i allt större utsträckning, och lära dem att se sin egen roll och att vara tolerant mot andra. Finns dessa egenskaper hos läraren ger det goda förutsättningar för att konflikthanteringen ska bli konstruktiv och leda till emotionell utveckling hos eleverna. Att utvecklas emotionellt innebär att eleverna lär sig att förstå sig själva och sina känslor samt bli trygga och utveckla en god självbild. Det innefattar även att ta ansvar för sina känslor och reaktioner och att kunna sätta sig in i någon annans situation. Slutsats Undersökningen och forskningen visar tydligt på hur viktigt ledarskapet och lärarens förhållningssätt är i konflikthanteringen. Ledarskapet påverkar konfliktens utfall och vilken lärdom de inblandade parterna tar med sig. Ledaren är därmed avgörande för om hanteringen av konflikten bidrar till elevernas emotionella utveckling eller inte.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3836
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-075.pdf (432.8Kb)
Date
2007
Author
Eriksson, Veronica
Bäcker, Lina
Keywords
Kommunikation
ledarskap
konflikthantering och em
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV