Show simple item record

dc.contributor.authorHultsberg, Bibiswe
dc.contributor.authorNilsson, Saraswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:07Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:07Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3838
dc.description.abstractSyftet med vårt arbete är att kartlägga den finska grundskolans pedagogiska system. Vi har undersökt hur de sociokulturella och de socioekonomiska faktorerna påverkar den finska grundskolan. Vi valde att skriva om den finska skolan för att vi tycker att det är relevant för vår framtida yrkesroll att undersöka varför den finska skolan utsetts till världens bästa skola och det är även aktuellt i och med den nya regeringens förslag på skolreformer. Vår huvudfråga är: Vilka faktorer påverkar den finska grundskolans framgångar? Vi har gjort en litteratur- och intervjustudie. Vi har läst litteratur från universitetsbiblioteken i Göteborg. Litteraturen som vi har tagit del av utgörs bland annat av tidigare forskning, rapporter och studentlitteratur som vi använt oss av tidigare i våra utbildningar. Vi gjorde tre intervjuer med utbildningsexperter från Utbildningsstyrelsen i Finland. Våra resultat visar att den finska skolan fortfarande har kvar en del av de traditionella teorierna i undervisningen. Vi kunde se att samhällets struktur spelar en betydande roll i skolan. Förtroendet för lärarna och skolan som bygger på lärarutbildningens höga status och föräldrarnas delaktighet i elevernas bildningsprocess har stor betydelse för den finska skolans framgångar. Vi fann att Finland skulle kunna nå längre i sin framgång om de hade mer etnisk mångfald eftersom de då på ett mer naturligt sätt skulle kunna förbereda sina elever för deltagande i näringslivet i västvärlden. Den sociala biten utgör den finska skolans svaghet. Finland är bra på att stödja den individuella aspekten av det livslånga lärandet, men det krävs mer engagemang för den sociala aspekten av lärandet. Vårt arbete kan till viss del belysa varför den finska skolan har utsetts till världens bästa skola och på så sätt komma att inspirera och motivera lärare till arbeten som syftar till att utveckla den svenska grundskolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFinlandswe
dc.subjectskolaswe
dc.subjectPISAswe
dc.subjectpedagogikswe
dc.subjectsociokulturelltswe
dc.titleDen finska grundskolans pedagogiska system och framgångar: en studie med utgångspunkt i PISA-undersökningarnaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record