dc.contributor.author | Hultsberg, Bibi | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Sara | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:07Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:07Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3838 | |
dc.description.abstract | Syftet med vårt arbete är att kartlägga den finska grundskolans pedagogiska system. Vi har undersökt
hur de sociokulturella och de socioekonomiska faktorerna påverkar den finska grundskolan.
Vi valde att skriva om den finska skolan för att vi tycker att det är relevant för vår framtida yrkesroll att
undersöka varför den finska skolan utsetts till världens bästa skola och det är även aktuellt i och med den
nya regeringens förslag på skolreformer.
Vår huvudfråga är: Vilka faktorer påverkar den finska grundskolans framgångar?
Vi har gjort en litteratur- och intervjustudie. Vi har läst litteratur från universitetsbiblioteken i Göteborg.
Litteraturen som vi har tagit del av utgörs bland annat av tidigare forskning, rapporter och
studentlitteratur som vi använt oss av tidigare i våra utbildningar. Vi gjorde tre intervjuer med
utbildningsexperter från Utbildningsstyrelsen i Finland.
Våra resultat visar att den finska skolan fortfarande har kvar en del av de traditionella teorierna i
undervisningen. Vi kunde se att samhällets struktur spelar en betydande roll i skolan. Förtroendet för
lärarna och skolan som bygger på lärarutbildningens höga status och föräldrarnas delaktighet i elevernas
bildningsprocess har stor betydelse för den finska skolans framgångar. Vi fann att Finland skulle kunna
nå längre i sin framgång om de hade mer etnisk mångfald eftersom de då på ett mer naturligt sätt skulle
kunna förbereda sina elever för deltagande i näringslivet i västvärlden. Den sociala biten utgör den finska
skolans svaghet. Finland är bra på att stödja den individuella aspekten av det livslånga lärandet, men det
krävs mer engagemang för den sociala aspekten av lärandet.
Vårt arbete kan till viss del belysa varför den finska skolan har utsetts till världens bästa skola och på så
sätt komma att inspirera och motivera lärare till arbeten som syftar till att utveckla den svenska
grundskolan. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Finland | swe |
dc.subject | skola | swe |
dc.subject | PISA | swe |
dc.subject | pedagogik | swe |
dc.subject | sociokulturellt | swe |
dc.title | Den finska grundskolans pedagogiska system och framgångar: en studie med utgångspunkt i PISA-undersökningarna | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |