Man hade en känsla av att inte duga under sin skolgång. En kvalitativ studie om hur personer i vuxen ålder upplevde sin stödundervisning
Abstract
Bakgrund Under lärarutbildningen har vi stött på många diskussioner om en "skola för
alla", vilket vi uppfattar som att alla elever oavsett förutsättningar ska få vara
delaktiga i sin utbildning. Det innebär bland annat att få medverka i beslut om
eventuell stödundervisning. Vi har därför intresserat oss för elevers upplevelser
att får stödundervisning under sin skolgång, och har specifikt riktat oss mot ett
retroperspektiv. Det vill säga med hjälp av vuxnas utsagor dra lärdom av deras
erfarenheter att få stödundervisning, och på så sätt få kunskaper inom området
vilket ger oss nya insikter inför vår blivande lärarroll.
Syfte Vårt syfte med undersökningen är att studera hur personer i vuxen ålder
upplevde att få stödundervisning under sin skoltid. Frågeställningarna berör om
stödundervisningen påverkade deras självbild, om de fick medverka i beslut om
stödundervisning samt var orsakerna förlades till bakomliggande svårigheter.
Metod Undersökningen grundar sig på kvalitativa intervjuer. Informanterna är fem
kvinnor mellan 20 40 års ålder och urvalet gjordes utifrån att de har haft
stödundervisning under sin skoltid. Intervjuerna bandades för att därefter
analyseras.
Resultat Resultatet visar på att tre av informanterna upplevde sin stödundervisning som
negativ medan de andra två har positiva upplevelser. De som har negativa
upplevelser fick inte vara delaktiga i beslutsprocessen om stödundervisning. De
andra två som har positiva upplevelser, fick själva medverka i besluten om
stödundervisning. Gemensamt för de fem informanterna var att de upplevde att
skolan lade svårigheterna på individnivå.
Degree
Student essay