Show simple item record

dc.contributor.authorBarkman, Else-Beritswe
dc.contributor.authorOlsson, Marjo Inkinenswe
dc.contributor.authorRobakowska, Klaraswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:12Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:12Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3844
dc.description.abstractSyfte Syfte med vår studie har varit att undersöka lärares tankar och uppfattningar kring samlärande mellan elever, mellan lärare och mellan elever och deras lärare med fokus på · vad samlärande betyder för dem · om det finns faktorer som underlättar respektive hindrar samlärande · om dialogformen spelar roll för samlärande · när man samlär som bäst Metod och material För att få djupa och uttömmande svar, vilket också var vår intention med studien, har vi använt oss av en kvalitativ ansats med öppna intervjufrågor. Syftesfrågorna ger en vid öppning för tolkning, så för att specificera och belysa problemområdet djupare formulerade vi fjorton detaljerade intervju- frågor. För att i tid kunna klara bearbeta ett gediget undersökningsmaterial valde vi att begränsa intervjupersonerna till sju grundskolelärare, vid tre olika skolor, år 3 ­ 9. Som stöd för intervjun gjorde vi först en ickedeltagande observation vid varje lärares lektion. Intervjuerna bandades digitalt, över- fördes till dator och transkriberades ordagrant. Till stöd för intervjun och bearbetning av materialet hade vi även arbetat fram olika översiktsscheman i tabellform där vi klistrade in den transkriberade intervjun. Resultat Samtliga lärare uppfattade samlärande som ett viktigt bidrag till utvecklande och stimulerande lärandesituationer. Lärarna ansåg att vi lär som bäst när vi är engagerade, motiverade och delaktiga. Så fort vi är i dialog med någon, och ett utbyte av tankar äger rum, sker ett lärande. Tid som faktor för möjlighet till samlärande var bland lärarna en källa till förtret eller glädje. Betydelse för läraryrket Enligt skolans bildningsuppdrag är det viktigt att eleverna är aktiva och stimuleras till att kunna ta initiativ i sitt eget lärande. Vi tycker det är viktigt att lärarna i sin undervisning tar fäste på elevtankar och bygger vidare på det. Vi anser att vår undersökning om samlärande i allra högsta grad har relevans för skolans bildningsuppdrag och kan fungera som en källa till inspiration och utveckling både för läraren i sin yrkesroll, skolledare och övrig personal. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSamlärande. Samverkan. Kunskapssyn. Tid. Tidsbristswe
dc.titleLärares tankar och uppfattningar kring samlärandeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record